Tur over Besseggen og langs Gjende

Eventyrlige omveier

Omveien er laget for å ta deg fra øst til vest via det mest spektakulære fjell-Norge har å by på - og vi oppfordrer til å ta enda flere Omveier på turen over fjellet. Ta deg tid til å virkelig nyte det fineste vi har! Her er et utvalg omveier du kan bestige på din reise vestover.

Publisert: 12. oktober 2023
Inspirasjon
  • Gjendesheim: Besseggen

Ved Gjende kan du gå nasjonalikonet Besseggen. Og det er gode grunner til at Besseggen er en av landets mest populære turer. Den fantastiske utsikten over ville Jotunheimen og de bratte passasjene gir en god følelse av mestring.
  • Spiterstulen: Galdhøpiggen (2469 moh.)

På vei vest fra Glitterheim har du passert Norges nest høyeste topp, Glittertind. Fra Spiterstulen har du mulighet til å gå Norges høyeste topp Galdhøpiggen før du fortsetter ferden mot Sognefjordens munning.
  • Leirvassbu: Kyrkja (2032 moh.)

Kyrkja ligger midt i hjertet av Jotunheimen og kan sies å vere signaturfjellet i denne delen av Jotunheimen på grunn av sin karakteristiske kyrkjespir-lignende spiss som rager 2032 meter over havet.
  • Skogadalsbøen: Gjertvasstind (2351 moh.)

Når du nærmer deg Skogadalsbøen får du panoramautstikt over Hurrungane som er norsk fjellsports vugge. Området eventyrere har hatt som lekegrind fra Slyngsbys tid fram til våre dager. Dette er en flott, men krevende tur til Norges niende høyeste fjell. Toppen byr på 360 graders utsikt over store deler av Jotunheimen, og du får en storslått panoramautsikt mot Hurrungane.