Klar for en SignaTUR?

SignaTURene er Norges ypperste langturer. Planlegg sommerens turferie nå.

Interessen for lange hytte-til-hytte-turer i norske fjell og fjorder øker. Med SignaTUR er det enda lettere å oppleve de aller flotteste fjellområdene og ypperste vandrerutene i Norge.

Foto av et spisst fjell tatt gjennom et hull formet som et hjerte i døra på en utedo.
Norges kanskje mest spektakulære utedo-utsikt finner du på Vasstindbu på Romsdalstien. Line Hårklau

Hva kjennetegner en SignaTur?

• Dette er de ypperste langturene i Norge som gir spektakulære vandreopplevelser. Flere av dem går gjennom natur og kulturlandskaper i verdensklasse.
  • SignaTURene har minst fem dagers varighet og maksimalt tre uker - og er fysisk krevende.
  • Rutene er skiltet og går langs Turistforeningens T- merkede stier.
  • På SignaTURer er det overnatting på DNT-hytter og andre hytter underveis.
  • Er gode mål å strekke seg etter - og turer du blir stolt og takknemlig over å ha gjennomført

Se liste og kart over alle SignaTURene på UT.no

SignaTurer på Vestlandet

Stølsheimen, 115 kilometer - 9 dager

Opplev dette vakre, yndige, storslåtte og barske området som veksler mellom kulturlandskap og høyfjellsterreng. Stier svinger seg ned gjennom bjørkelier og opp bratte fjellformasjoner med rike naturkvaliteter. Velkommen til Stølsheimen, dens fortid og nåtid, fra stølsliv til turisthytter.

Lysefjorden Rundt, 100 kilometer - 7 dager

En av verdens mest spektakulære fjorder og hjem for verdensikoner som Preikestolen, Kjerag og de 4444 trappetrinnene på Flørli. Gå SignaTuren Lysefjorden Rundt eller ta den i etapper - og fyll turminneboka for livet.

Ryger, 215 kilometer – 16 hytter

Et 215 kilometer langt fjelleventyr fra Haukeliseter i nord til Kvitlen i sør. En unik dannelsesvandring fra høyfjell til fjord. Ryfylkestien kan også fint deles opp og gås som korte helgeetapper eller som flere ukesturer. God stitur!

Annonse:

Gullruta, 70 kilometer - 6 dager

Lettgåtte og idylliske Gullruta tar deg gjennom variert og vakkert vestlandsterreng. Høyfjell med vid utsikt og Folgefonna i nord, gjennom frodig landskap med badekulper - og stier som svinger seg gjennom bjørkeliene ned til Olalia ved kysten.

Tafjordfjella, 70 kilometer - 7 dager

Midt i mellom to av vestlandets største turistattraksjoner, Trollstigen og Geiranger, ligger et fjellområde med et rikt stinett i fantastisk variert og stille natur. Og i historiske fotspor.

Romsdalstien, 50 km - 5 dager

Starter ved Romsdalsfjorden i vest, gjennom frodige daler og over noen av de de mest majestetiske fjelltoppene i Norge. Fra Skorgedalsbu i skogsterreng til Vasstindbu på 1190 m.o.h.

Rød hytte ved et lite vann på fjellet. På himmelen bak hytta er det en regnbue.
Simlebu er den hytta i Etnefjellene som ligger lengst mot nord, og den første hytta du kommer til om du går Gullruta fra nord til sør. Foto: Line Hårklau

SignaTurer i Midt-Norge

Fjordruta på Nordmøre, 150 kilometer - 12 dager

Ukesekspedisjonen direkte fra flyplassen utenfor Kristiansund tar deg rundt forbløffende varierte Vinjefjorden til Halsa på Nordmøre. Her opplever du fjell og fjord, skog og sjø, flotte hytter og toppturer underveis på korte dagsmarsjer.

Norge på tvers, 120 kilometer - 7 dager

En unik ekspedisjonsopplevelse langs den offisielle «Norge på Tvers»-ruta 63º nord. Du sover på betjente og selvbetjente hytter, og slipper bære telt, sovepose og mat.

Trollheimen, 151 kilometer - 7 dager

Magisk SignaTur gjennom smellvakre Innerdalen, Gjevilvassdalen, Storlidalen, Jøldalen og Folldalen - alle blant Norges vakreste seterdaler. Hvile får du på fjellgårder og eventyrhytter.

Helt på grensen, 135 kilometer

En fantastisk tur på 135 km, via 6 av Nord-Trøndelags Turistforenings hytter, på grensen til Sverige i mektig villmark. Starter i Ogndal i Steinkjer og ender i Teveldal i Meråker. Går gjennom deler av Blåfjella - Skjækerfjella Nasjonalpark.

To hytter på fjellet. Sola går ned i bakgrunnen på den ene hytta.
I løpet av den heftige MASSIV-ruta kan du slappe av i hytteveggen på Litlos på Hardangervidda. Foto: Line Hårklau

SignaTurer på Norges tak

MASSIV, 350 kilometer - 17 dager

Ønsker du deg en massiv styrkeprøve? Den 350 kilometer lange ekspedisjonen over Norges tak leder deg gjennom fire av landets mest ikoniske fjellmassiver. Massive minner for livet!

Høgruta i Jotunheimen, 87 kilometer - 7 topper over 2000m - 8 isbreer - 5 dager

En 5 dagers topptur på ski gjennom landets høyeste fjellheim. Ruten går over åtte breer og syv 2000-metertopper, inkludert Glittertind og Galdhøpiggen. Hver etappe er ca 15 km, med 1000 - 1500 meter stigning.

Signaturer i Innlandet

SAGA, 220 kilometer - 13 dager

DNTs langrute fra Lillehammer til Snøhetta. 220 km over Ringebufjellet, gjennom Rondane og Dovrefjell. Alt på Turistforeningens merkede stier, med overnatting på betjente og ubetjente hytter.

OMVEIEN, 229 km -15 dager

Dette er den vakreste omveien fra Lillehammer til Sognefjorden! Omveien er den nye langruta fra Lillehammer i Øst til Sognefjorden i Vest, en rute hvor man krysser Fjell-Norge på tvers og får oppleve det mest spektakulære landet har å by på. Fra skog og snilt fjelterreng, videre over høye topper og ned dalfører til en av Norges mest kjente fosser; Vettisfossen.

Vår Turpartner Bergans ønsker deg god SignaTUR.