Del 3 Gjennom Ranas fjellverden

Fra Umbukta til Bolna

Publisert: 17. oktober 2023
Inspirasjon

Denne delen er 73,2 km. Det er mulig å gå delen som en samlet enkelttur, men også som rundturer med én etappe ad gangen.

• Fire etapper
  • Bilvei til start- og endepunkt, de andre nås via T-merkede ruter fra vei
  • Én privat overnatting, resten DNT-hytter (DNT Rana og omegn)
  • Fine fiskevann, Statskogs Norgeskort for innlandsfiske gjelder

Denne delen går i åpent høyfjellsterreng og det meste går i en høyde mellom 600 moh. og 1000 moh. Høyeste punkt er 1081 moh. Delens laveste punkt er ved start i Umbukta (534 moh.) De tre overnattingshyttene underveis ligger ved vann. I Virvatnet krysser Nordlandsruta en turrute som går fra Krokstrand i vest til Ammernäs i øst. Denne heter Vindelvaggileden.

Det er aktiv reindrift i området. Som turgåer har du et ansvar for at reinen eller reindriften ikke forstyrres. Hunder må alltid gå i band.

Foto: Gunder Garsmark