Del 2 Langs Okstindan

Fra Raudlia til Umbukta

Publisert: 17. oktober 2023
Artikkel

Denne delen av Nordlandsruta er samlet 48,5 km. Den kan gås som to enkeltturer, Raudlia - Kjennsvatnet og Kjennsvatnet - Umbukta.

Her starter turen oppover gjennom Spjeltfjelldalen og Spjeltfjelldalen naturreservat før den går i småkupert terreng langs en rekke regulerte vann. Høyeste punkt på denne delen er mellom Gressvatnet og Kjensvatnet, 860 moh. Delens laveste punkt er ved start i Raudlia (391 moh).

På denne delen av Nordlandsruta kommer du i nærkontakt med Okstindmassivet med brearmer og Nord-Norges høyeste fjell Oksskolten (1916 moh). Det er aktiv reindrift i området. Som turgåer har du et ansvar for at reinen eller reindriften ikke forstyrres. Hunder må alltid gå i bånd.

• Tre etapper
  • Bilvei til to av start- og endepunkter. Unntak: Gressvasshytta
  • To private overnattinger og to DNT-hytter (Hemnes turistforening)
  • Fine fiskevann, Statskogs Norgeskort for innlandsfiske gjelder