Del 1 - Gjennom Hattfjelldal

Fra Harvassdalen til Raudlia

Publisert: 17. oktober 2023
Inspirasjon

Denne delen av Nordlandsruta er samlet 92,5 km. Turen gjennom dette området kjennetegnes av at den går fra en dalgang, over en fjellstrekning og ned i neste dalgang. Høyeste punkt på denne delen er mellom Susendalen og Unkervatn. Her går du hele 1065 moh. På denne delen finner man også Nordlandsrutas laveste punkt. Dette er ved Unkervatn som ligger 321 moh.

På denne delen av Nordlandsruta kommer du i nærkontakt med det karakteristiske fjellet Hatten som har gitt navn til Hattfjelldal kommune. Likeså vil du mot nord komme i nærkontakt med Røssvatnet som er Norges nest største innsjø. Det er aktiv reindrift i sørlige deler. Som turgåer har du et ansvar for at reinen eller reindriften ikke forstyrres. Hunder må alltid gå i bånd.

Foto: Gunder Garsmark