KulTUR med DNT langs Nordlandsruta

Lyst til å være med på en kul fellestur sommeren 2024?  Vi kaller prosjektet KulTur, fordi det blir fellesturer med en ny dimensjon, satt opp i samarbeid mellom Bodø og Omegn turistforening, Kulturhovedstadsåret Bodø2024 og Prosjekt Nordlandsruta. Fellesturene vil gå langs den 650 km lange Nordlandsruta, der Bodø2024 vil sette opp kunstneriske arrangement på utvalgte steder langs ruta.

Publisert: 11. desember 2023
Inspirasjon

Det vil starte en fellestur i nord, med åpningsarrangement på Vokterboligen ved Narvik, og en i sør, på Furuheim Gård i Hattfjelldal. Begge turene vil starte 27.juli og ankomme Sulitjelma samtidig, 21 dager senere, den 17.august 2024. Vi håper noen vil gå sammen med oss hele strekningen, enten fra nord eller sør, men det er også satt opp en rekke ulike delturer, med ulik vanskelighetsgrad og ulikt antall overnattinger.

Vi har delt våre turer inn som følgende:

FRA NORD TIL SØR:

Nordlandsruta fra Bjørnfjell til Sulitjelma (330 km) 21 dager. Svært krevende tur (Hele strekningen).

Del etapper nord:

(For de som ikke vil gå hele turen, men enkelte etapper)

Tur 1 Nord: Narvikfjellene fra Bjørnfjell til Gautelis (63 km) 5 dager. Krevende tur

Tur 2 Nord: Narvikfjellene fra Gautelis til Sitas (35 km) 2 dager. Middels krevende tur

Tur 3 Nord: I grenseland fra Sitas mot Hellemobotn (80 km) 3 dager. Svært krevede tur

Tur 4 Nord: Gjennom Laponia fra Hellemobotn til Sulitjelma (132 km) 9 dager. Svært krevende tur

Tur 5 Nord: Fra Ny-Sulitjelma til Sulitjelma Turistsenter Daja (20 km) 2 dager. Middels krevende tur

FRA SØR TIL NORD:

Nordlandsruta fra Hattfjelldal til Sulitjelma (325 km) 21 dager. Svært krevende tur. (Hele strekningen).

Del etapper sør:

(For de som ikke vil gå hele turen, men enkelte etapper)

Tur 1 Sør: Gjennom Hattfjelldal fra Harrvassdalen til Sivertgården (79 km) 4 dager. Krevende tur

Tur 2 Sør: Langs Okstindan fra Sivertgården til Umbukta (66 km) 4 dager. Krevende tur

Tur 3 Sør: Gjennom Ranas fjellverden fra Umbukta til Bolna (74 km) 4 dager. Krevende tur

Tur 4 Sør: Over Saltfjellet fra Bolna til Lønsdal (55 km) 3 dager. Krevende tur

Tur 5 Sør: Gjennom Junkerdal nasjonalpark fra Lønsdal til Sulitjelma Turistsenter Daja (81 km) 6 dager. Krevende tur

Vær oppmerksom på at antall km som oppgis kan avvike noe, de er målt ut fra kartet og er ikke eksakt.

Påmelding

Deltakere som ønsker å gå hele strekningen, 21 dager enten fra nord eller sør, vil bli prioritert. Forespørsel sendes på mail til Ingunn KulTurBOT2024@gmail.com med noen ord om deg selv og erfaring fra tidligere turer. Turlederne tar kontakt med den enkelte for å avklare deltakelse. Hvis vi bekrefter påmelding, må turavgift betales. Eventuell avmelding må skje innen 1.mars 2024, etter den dato er påmelding bindende.

Turavgift til DNT Kr 2.100,- for medlemmer / kr 4.200, - for ikke-medlemmer. I tillegg påløper kostnader til overnatting, transport, felles middager osv. For ytterligere info se den enkelte fellestur fra nord eller sør.

Mer informasjon om denne turen finner du i denne pdf'en, her er det laget inngående turbeskrivelser, informasjon om marsjfart, ulike krav og generell informasjon.

Les mer: KulTUR med DNT langs Nordlandsruta — Bodø2024 (bodo2024.no)

Foto: Zdeno Dvorak