Solnedgang i vakkert vinterlandskap med snøkledde trær.

Fem fine vinterturer

Drømmer du om en deilig skitur til fjells? Her er fem lett tilgjengelige skiturer.

Breheimen: Skieldorado i Sogn

Høyt oppe i Sogndalsdalen ved Sogndal ligger Grøssete, en sjarmerende, ombygd støl som ble åpnet i 2001. Her oppe, på 850 moh., er det fint å tilbringe en natt eller en helg. Det er nokså bratt opp til hytta, så feller eller truger er et godt tips. Fra hytta kan du gå opp til Torstadnakken som er det høyeste punktet i nærheten med sine 1565 moh.

Hytte i snødekt landskap
Sogndal Turlags hytte Grøssete er et supert sted for en skihelg. Foto: Anne Rudsengen

Bakkene i området er også perfekte å stå ski eller snowboard ned. Hvis du er heldig, er det like mye snø som på dette bildet. Da kan du boltre deg i pudder og få noen heftige opplevelser. Hytta har fire sengeplasser.
Og husk: Med korte dager er det koselig å hygge seg inne med god mat.

RUTE: Kvamshagen–Grøssete t/r
LENGDE PÅ ETAPPEN: 1,8 km en vei, 400 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Middels–krevende ADKOMST: P-plass ved Kvamshagen, følg veien til Svedal og gå opp herfra.
KART: 55 Sogndal 1:50 000
VERDT Å MERKE SEG: Hytta er ubetjent (uten proviant). Husk DNT-nøkkelen.

Annonse:

Ringebufjellet: Vennlige Trolløypa

Ønsker du en lett tur i et snilt terreng, anbefaler vi en tur langs Trolløypa på Ringebu- og Øyerfjellet. Vintermerkingen er permanent, og fra enden av brøytet vei er det bare 500 meter til Vetåbua.

Vakkert vinterlandskap med snøkledde trær.
Ringebufjellet er lett tilgjengelig og ofte snøsikkert.

Sørover til Djupslia er løypene delvis preparert. Området er relativt skjermet for vind i kanten av fjellskogen. Med mindre barn er det flott å ha Vetåbua som base og ta det som det kommer, enten bare leke i snøen eller gå korte dagsturer i området.

RUTE: P-plass–Vetåbua–Djupslia–P-plass ved Vetåbua
LENGDE PÅ ETAPPENE: 1,3 km–18 km
VANSKELIGHETSGRAD: Middels
ADKOMST: Bil: Ta av fra E6 ved Fåvang kirke, og følg skilt mot Goppollen. Ved Mykkelseter er det bom. Kjør videre på Goppolvegen, og ta til venstre på Åmotvegen til Tannsbakken. Derfra på Allmenningsvegen til parkeringen.
Buss: Til Fåvang, drosje til P-plass,1,3  km fra Vetåbua.
KART: Øyer–Lillehammer 1:50 000, Nordeca
VERDT Å MERKE SEG: Sjekk skisporet.no for status på Trolløypa. Vær obs på at sporene kan blåse igjen.

Skrim: En tur i vinterparadiset

Skrim er et av Norges minste fjellområder, men tar igjen på å være et paradis om vinteren. I Skrimfjella er løypenettet stort og mulighetene mange. Selv om fjellområdet ligger nær sivilisasjonen, er det relativt lite lysforurensning, så en krystallklar stjernehimmel er nesten garantert.

Vinterlandskap, hytte i skogen.
Skrimfjella er et paradis om vinteren.

Darrebu er en av DNT-hyttene i området som du kan bruke som base for turene på Skrim. Hytta ble pusset opp innvendig nylig, så alt ligger til rette for et trivelig opphold. Du kan enten gå dagsturer fra hytta, eller ta turen til Sørmyrseter 9 km lenger vest. Det kjøres opp skuterspor dit så snart det er snø nok. Turen går i lettgått, småkupert terreng med åpen fjellskog. På Sørmyrseter er det bare å kose seg utover kvelden med medbrakte godsaker – i likhet med Darrebu er hytta ubetjent og har ikke proviant. Og har du med hund, kan dere bo i Veslestova, der også firbente er velkommen.

RUTE: Omholt–Darrebu (–Sørmyrseter)–Omholt
LENGDE PÅ ETAPPENE: 1,4–7 km
VANSKELIGHETSGRAD: Enkel–middels
ADKOMST: Kjør til Passebekk i Lågendalen, ta av Surliveien til Omholt (bomvei). 1,4 km å gå fra P-plassen.
Fra den sørvestre delen av P-plassen følges rødmerking mot nordvest.
KART: Siljan Nord, DNT Telemark, 1:25 000

Vossefjella: I kulda på Kaldavass

I Vossefjella kommer vinteren tidlig, noe skientusiaster vet å sette pris på. Voss Utferdslags hytte, Kaldavasshytta, egner seg godt som utgangspunkt for flotte turer i røft høyfjellsterreng.

Hytte i måneskinn.
På hytta til Voss Utferdslag er det mulig å oppleve både knirkende kulde og innekos. Foto: Andrè Marton Pedersen.

Turen opp til hytta er relativt kort, og man kommer seg fort opp i vilt og vakkert landskap.

RUTE: Upsete–Kaldavasshytta–Upsete
LENGDE PÅ ETAPPEN:  6 km
VANSKELIGHETSGRAD: Middels
ADKOMST: Tog til Upsete. Følg sommerruta til hytta. Blir kvistet i god tid før påske.
KART: 39 Hardangerjøkulen, Norgesserien

Finnmarksvidda: Vid horisont på vidda

Frister det med en skitur på Finnmarksvidda? Denne turen går fra Øvre Stilla like sør for Alta, til Reinbukkelvhytta (dagsturhytte). Dette er en fin dagstur, spesielt etter at løypa er kvistet midt i februar. Mørketiden i Finnmark er magisk, med det karakteristiske lilla lyset som setter en helt spesiell stemning på turen. Er du heldig, kan du oppleve nordlyset som flammer over himmelen.

Skiløper på snødekt vidde - hytte i det fjerne.
Reinbukkelvhytta er et populært turmål i vinterhalvmånedene.
Foto: Heidi Ottem

Fra Øvre Stilla går turen inn til hytta. Etter at du har passert fjellbjørkeskogen, åpner vidda seg, og det er flatt og lettgått inn til dagens turmål. Velger dere å ta turen før ruten er kvistet medio februar, er kart og kompass eneste måte å finne fram på. Dere må også være kjent med forholdene på vidda, som kan by på både kulde og vind tidlig på vinteren. Når det blir varmere i været, er det mange turglade altaværinger som tar turen til hytta, mens det tidlig på vinteren er gode sjanser for å ha stedet for seg selv.

RUTE: Øvre Stilla–Reinbukkelvhytta–Øvre Stilla
LENGDE PÅ ETAPPEN: 6 km én vei