Hopp til hovedinnhold
Logo
Til DNT.no forside

De nye turikonene

Godt hjulpet av sosiale medier blir norsk natur populære attraksjoner.

Publisert: 14. juni 2021
Skrevet av: Julie Maske
Inspirasjon

– Vi hadde aldri vært her om det ikke var for Instagram, kollegaer og naboer. Flere har spurt i det siste: Har du vært på Ekkertinden? Og når jeg svarer, nei, så sier de: Dit må du bare dra. Og nå er vi her. Se da, det er helt fantastisk, sier Elisabeth Høidal.

– Jeg har hørt om denne turen i et år. Å være her er skikkelig fint, tilføyer Marit Kvalø.

Annonse:

De to venninnene sitter på toppen av Ekkertinden, drikker cola og spiser melkesjokolade og nyter øyeblikket. Under dem siger tåka inn gjennom Sunndalen på Nordmøre. Den legger seg som en tjukk dyne over elva Driva nede i dalbunnen.

Elisabeth og Marit har akkurat kommet opp de bratte, tunge bakkene fra Vollan gård. På ryggen bar de med seg telt, proviant for et døgn, soveposer og liggeunderlag, for når de først skulle opp, kunne de like gjerne tilbringe natta på toppen.

Underveis måtte vi gå av stien flere ganger, for å slippe folk forbi. Det var rene folkevandringen nedover, forteller Marit.

Det er utrolig mange som går opp og ned til Ekkertinden på dagstur, legger Elisabeth til.

– Det fine med å være her i kveld er at vi har opplevelsen alene.

To kvinner i svart og rød jakke sitter på en fjelltopp.
På sin årlige tur har Elisabeth Høidal og Marit Kvaløtid til de gode samtalene, og til å nyte utsikten over Sunndalen og nye turmål i Trollheimen. Foto: Julie Maske

De nye favorittene

På landsbasis har Preikestolen, Besseggen og Galdhøpiggen vært klassiske turmål i mange år. Fra midt på 2000-tallet seilte Trolltunga, Romsdalseggen og Djevelporten i Lofoten opp som steder alle skulle til i jakten på noe nytt, attraktivt og fotogent.

Romsdalseggen var en navnløs fjellrygg mellom Venjesdalen og Åndalsnes i Rauma kommune som det lokale reiselivet, i samarbeid med DNT, merket og markedsførte som den nye, store destinasjonen i området. Og det virket. I løpet av få år har Romsdalseggen, ifølge VG, blitt Norges nye skrytetur. Godt tilrettelagt med sherpasti, kjettinger på de vanskeligste stedene, utstikkeren Rampestreken, og nå gondol, forventes vel 35 000 besøkende sommeren 2021.

Ifølge ryktene skal Odda en gang ha vært omtalt i reisehåndboka Lonely Planet som «the ugliest town in Norway». Det var før eks-sivilingeniør Jostein Soldal revolusjonerte bygda og fant opp Trolltunga. Han inviterte journalister på tur. Det var i 2010. Ifølge Bergens Tidene tok det av etter at fotografer fra NRK, 71 grader Nord, The Guardian, New York Post og Indian Times publiserte bilder fra et ukjent fjellutspring ved Ringedalsvatnet i Tyssedal. Bildene gikk verden rundt, og ble delt i sosiale medier. Turister som ville oppleve det samme, strømmet til med mobilkameraene sine. Og Tripadvisor, verdens største reisenettsted, utpekte Trolltunga til verdens mest spektakulære reisemål.

– De første årene var ekstreme. Besøksveksten var eksplosiv, fra 800 besøkende i 2010 til 87 000 i 2019, forteller Åse Marie Evjen, daglig leder i Trolltunga AS.

Etablerte turmål

Evjen forteller om hvordan bygda i ekspressfart tok grep for å kunne ta imot så mange mennesker, med støtte fra tidligere Odda kommune (nå Ullensvang kommune) og tilskudd fra Nasjonale turiststier.

Å sende folk til avsidesliggende steder og nye, ukjente fjell blir dumt når en hel turistnæring er etablert ved mål som Trolltunga.
Åse Marie Evjen
Daglig leder i Trolltunga AS

– Veksten har vært sensasjonell, men dessverre var det en halvering av besøkende i 2020 i forhold til året før. De utenlandske turistene uteble på grunn av koronapandemien. Og de norske turistene ble anmodet om å ikke komme til oss, fastslår Evjen oppgitt. Som hos henne i Odda står overnattingsstedene og spisestedene klare til å ta imot besøkende også i Geiranger, ved Preikestolen, i Flåm og Lom.

– Vi er veldig uenige med dem som bare anbefaler folk å dra til nye steder. Der er det ikke tilrettelagt med toaletter, p-plasser og solide stier. For naturen sin del må det være bedre å markedsføre stedene som allerede er tilrettelagt, enn å fremme trafikk til ukjente perler, påpeker Evjen, før hun legger til:

– Å sende folk til avsidesliggende steder og nye, ukjente fjell blir dumt når en hel turistnæring er etablert ved mål som Trolltunga.

Hun er ikke mot nye turmål, men håper flere nye destinasjoner lærer av dem og tilrettelegger før de går offensivt ut og ønsker turistvekst.

Kvinne i grønn jakke sitter på en stein og ser ut over en klippeformasjon.
Inspirert av bilder fra sosiale medier kan flere nyte utsikten fra Ekkertinden. Foto: Marius Dalseg Sætre

Ligge i forkant

– Instagram, Facebook og andre sosiale medier har endret folks turmål de siste ti årene, sier Trygve Sunde Kolderup, seksjonsleder natur og bærekraft i DNT.

Han er tidligere redaktør av Fjell og Vidde, har vært redaktør magasinet UTE, daglig leder i Hvitserk Norrøna Adventures, og har gitt ut flere bøker om friluftsliv og naturbasert reiseliv. I tillegg er han initiativtaker til Nasjonale turiststier i Norge.

– Det er mange utfordringer når turmål og naturattraksjoner tiltrekker seg et stort antall besøkende. Ofte skjer det plutselig, men jeg tror det i mange tilfeller er mulig å ligge i forkant og planlegge for besøksveksten, sier Kolderup.

– Det handler om besøksforforvaltning; lage en god besøksstrategi, ha kontroll på parkeringsplasser, stimerking, stislitasje, toaletter, søppel og samarbeide med grunneiere, reiselivsaktører og lokale myndigheter. Da er det mange turmål som kan tåle et høyt antall besøkende samtidig som naturkvalitetene ivaretas.

– Hva tenker du om å legge til rette for at alle skal se og oppleve alt?

– Friluftsliv skal være for alle, men det er ikke sånn at alle skal kunne oppleve alle turmålene. Hvis noen inspireres av turikoner og Instagram-bilder og det gjør at de fortsetter med friluftsliv flere steder, så er det en veldig stor gevinst. På mange måter har sosiale medier demokratisert friluftslivet. Før måtte man kjenne noen for å vite om de fineste plassene. Nå er det mer tilgjengelig, og man må ikke være en del av den harde kjernen for å få de beste tipsene.

Tilrettelagt og trygt

Ikke langt fra Ekkertinden ligger Vollasetra, vakkert restaurert og drevet av Kristiansund og Nordmøre Turistforening (KNT). Stien mot toppen svinger så vidt innom den gamle, steinsatte setra, men bare de aller færreste velger å overnatte.

– Bare i løpet av de siste to–tre årene har det vært en eksplosjon i antall besøkende til Ekkertinden og området her. Mye av forklaringen er StikkUt-appen, laget av Friluftlivsrådet i Møre og Romsdal, som inspirerer tusenvis til å besøke nye turmål, og Adresseavisen, som hadde et stort oppslag på forsida i fjor sommer.

Men den største driveren er nok Instagram og Facebook. Ekkertinden er et veldig fotogent turmål, sier Roar Halten, daglig leder i KNT.

Heldigvis har ikke den økte besøksmengden resultert i mye ekstraarbeid. Grunneieren har tilrettelagt for p-plasser og fått en inntektsvekst på det. Det eneste vi snakker om, er å forbedre toalettfasilitetene, sier Halten.

Dessverre skjedde mye av veksten i 2020, og da hadde vi koronarestriksjoner på Vollasetra. Nå håper vi at dette endres og at riktig mange legger inn noen ekstra dager der. Ekkertinden er en av mange fine turer og muligheter i området.

Fugleperspektiv av to hytter i en grønn og frodig bakke.
Vollasetra er restaurert av Kristiansund og Nordmøre Turistforening. Den er omgitt av vakre slåtteenger. Foto: Marius Dalseg Sætre

Årlig tur

De to venninnene Elisabeth og Marit setter hvert år av en uke til jentetur.

– Vi startet med Trekanten i Trollheimen. Siden har vi vært i Sylan, Rondane, på Snøhetta og gått over Romsdalseggen. Favoritten så langt har vært klassikeren til Innerdalshytta fra Storlidalen. Etter denne turen har vi en ny favoritt, sier Marit. Elisabeth ler.

– Vi hadde ingen forventninger da vi slet oss opp bakkene. Det er helt magisk å være her. Turen opp er mye enklere enn forventet, og nå kan vi ikke gjøre annet enn å nyte den fabelaktige utsikten, samtalen og opplevelsen av stor natur, sier hun.

Dele naturens under

De siste årene har vist at reiselivet utvikler seg. I stedet for sightseeing fra buss søker mange nå aktiv ferie.

– Vi må akseptere at bruken av naturen utvikler seg, sier reiselivsjournalist- og forfatter Odd Roar Lange.

– Vi skal være veldig glade for at naturen brukes av stadig flere, fordi det er bra for helsa til den enkelte, det er hyggelig og det er bra for reiselivet ved de ulike reisemålene.

Lange tror at steder med god tilgjengelighet, gode parkeringsmuligheter, god informasjon og markedsføring, i tillegg til god og trygg stikvalitet, vil få størst vekst.

Vi skal være veldig glade for at naturen brukes av stadig flere, fordi det er bra for helsa til den enkelte, det er hyggelig og det er bra for reiselivet ved de ulike reisemålene.
Odd Roar Lange

–Mye tyder på at de fineste sherpa-trappene vil få en økt oppmerksomhet. Men det som gjør at en spot blir en favoritt, handler i stor grad om stedets egne kvaliteter, samt eksponering i sosiale medier, markedsføring og omtale i redigerte medier. Kombinasjonen av trygg adkomst og spektakulær utsikt er det siste viktige punktet for å slå gjennom, tror Lange.

– Hvordan lage en attraksjon som Trolltunga?

– Å skape populære reise- og turmål er ikke et mål i seg selv. I et økonomisk verdiskapingsperspektiv må naturopplevelser kobles mot kulturopplevelser. En ny undersøkelse fra Riksantikvaren viser at nordmenn som kombinerer natur og kultur, er mer fornøyd med ferien enn de som bare er på naturferie.

Nye mål i sikte

Å spå om framtiden er vanskelig. Sommeren 2020 viste undersøkelser at nordmenn som ferierte i Norge, dro til de mest kjente stedene.

– Hvor drar du sommeren 2021?

– Jeg ønsker å se de ukjente stedene og skal til Flå i Hallingdal, Hedmarksvidda i Innlandet, ytre deler av Sognefjorden og noen av de mindre besøkte øyene langs kysten. Dessuten gleder jeg meg til å besøke Strand Hotel Fevik ved Grimstad som skal etablere seg som et høykvalitets badehotell, sier Odd Roar Lange.
 
Sunde Kolderup i DNT tror at flere velger nye og mindre kjente turmål i Norge. Steder som kan bli de nye klassikerne.

– Måtinden på Andøya, Hamarøy-skaftet i Hamarøy, fjellene på Værøy i Lofoten, Saksa på Sunnmøre og hengekøyeparken i Midsund utenfor Molde kan bli populære i sommer. Og heldigvis er det plass til flere på både Trolltunga og Preikestolen, sier Sunde Kolderup.

Nyte ensomheten og stillheten

Tåka våkner til live og siger opp fjellveggen på Ekkertinden. Et trolsk lys legger seg over hele området.

Elisabeth og Marit har hele panoramaet alene. De vandrer rundt på platået, stopper opp og tar noen selfies. Etter hvert er tåka så tett at de søker seg til teltet og sovner. De våkner til et gjennomsiktig tåketeppe. Plutselig bryter sola gjennom. Venninnene legger seg utenfor teltet i soveposene sine.

– Det er noe med stillheten, freden og den storslåtte naturen som gjør noe med oss. Opplevelsen av her og nå gjør nok dette til en av våre fineste turer.

De nye turmålene

  • SAKSA. Ligger i Hjørundfjorden på Sunnmøre har spektakulær utsikt. Turen er bratt og krevende.
  • DJEVELPORTEN. Er en kløft i fjellet mellom Frosken og Fløya i Lofoten i Nordland.
  • MÅTINDEN. Ligger på Andøya i Vesterålen, og rykker opp som Instagramfavoritt med svimlende utsikt mot Heststaven.
  • MØRKGONGA. Er en markert sprekk øverst i bratthenget ved Gyrihaugen på Krokskogen i Oslomarka.
Del artikkel:
Del på e-post

Se også

Bli frivillig
Bli frivillig
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem