Bilder fra sommeråpning 2023 i Trollheimen og Sunndalsfjella.

Ofte stilte spørsmål om medlemskap i DNT

Her får du svar på ulike spørsmål om ditt medlemskap i DNT.

Ofte stilte spørsmål og svar for deg som er ny i DNT eller ønsker å melde deg inn.

Hvordan blir jeg medlem?

Meld deg inn raskt og enkelt på medlemssidene på dnt.no. Velger du å betale med kort eller Vipps, får du gyldig medlemsbevis omgående. Det er også mulig å kjøpe medlemskap hos din lokale medlemsforening.

Hva koster det å melde seg inn i DNT?

Du finner oversikt over medlemskategorier og priser her: Typer medlemskap

Hvor lenge varer medlemskapet?

Medlemskapet følger kalenderåret, og gjelder fra 1. januar til 31. desember. Pris på medlemskap er det samme gjennom hele året. Etter 1. november, starter salg av medlemskap for påfølgende år.

Hva får jeg som medlem av DNT?

Her kan du lese mer om medlemsfordeler og hva et medlemskap i DNT bidrar til.

Har DNT familiemedlemskap?

En familie bosatt på felles adresse, med maksimalt to voksne over 25 år og fritt antall barn/familiemedlemmer under 26 år, kan være med i en familie. Dere betaler én faktura, men får egne medlemsnumre og digitalt medlemskort til hvert enkelt medlem. Husk å registrere ALLE som skal tilhøre familiemedlemskapet med navn og fødselsdato. Les mer her: Familiemedlemskap

Kan et medlemskap overføres til en annen person?

Nei. Medlemskapet er personlig og kan ikke overføres til annen person. Det finnes ingen unntak fra denne regelen.

Kan jeg være medlem når jeg bor i utlandet?

Ja visst! Ønsker du også å få tilsendt Fjell & Vidde og årboken, kommer et portotillegg på 150NOK pr år.

Hvordan kan jeg gi et medlemskap i gave?

Hvis du ønsker å gi bort medlemskap i gave, kan du bestille det her.
Se mer informasjon på siden om gavemedlemskap.

Hvordan kan jeg fornye et tidligere medlemskap?

Hvis du har vært medlem tidligere, kan du kan fornye medlemskapet ved å logge deg inn på medlem.dnt.no, med ditt mobilnummer eller epost. Du vil da beholde ditt gamle medlemsnummer.

Hvorfor blir ikke medlem i rett medlemskategori, selv om jeg er innenfor aldersgrensen?

Medlemskategorien bestemmes ut ifra din alder ved utgangen av det gjeldende medlemsåret. Hvis du for eksempel blir 26 år i løpet av året, vil du bli hovedmedlem, selv om du er 25 år når du melder deg inn.

Hvordan endrer jeg type medlemskap?

Om du skal endre type medlemskap fra tidligere år, kan du gjøre det selv fra Min Side. Om du trenger hjelp kan du kontakte oss.

Betaling av medlemskap

Ofte stilte spørsmål og svar om betaling av ditt medlemskap i DNT

Når mottar jeg faktura for fornyelse av mitt medlemskap i DNT?

Faktura for neste årskontingent sendes ut til medlemmene i perioden november-desember året før det aktuelle medlemsåret.

Hvordan fornyer jeg min kontingent dette året?

Har du opprettet AvtaleGiro eller eFaktura vil du motta betalingsinformasjon direkte i din nettbank. Du kan også betale medlemskapet på Min side.

Kan jeg opprette AvtaleGiro/eFaktura?

Ja. Bruker du nettbank kan du velge å motta AvtaleGiro eller eFaktura fra oss. Registreringen gjør du selv i nettbanken når du betaler kontingenten. Du vil da fra neste år få årskontingenten direkte i nettbanken din.

Hvordan avslutte AvtaleGiro eller eFaktura?

Du avslutter (sletter) avtalen i din egen nettbank.

Hvordan ser jeg om jeg har betalt for medlemskapet?

Du finner informasjon om status på ditt medlemskap om du logger inn på Min Side eller i appen for digitalt medlemsbevis («DNT medlem»). Om du har betalt årets medlemsavgift står det «Medlem» i grønt ved ditt navn.

Endringer i medlemskapet

Ofte stilte spørsmål og svar for deg som allerede er medlem.

Hvordan melder jeg endring av adresse, mobilnummer eller e-post registrert hos DNT?

Du endrer selv adresse, mobilnummer og e-post via Min side. Om du trenger hjelp kan du kontakte oss.

Hvordan endrer jeg navn eller fødselsdato registrert hos DNT?

Hvis du har fått nytt navn eller har feilregistrert din fødselsdato, må du ta kontakt med oss for endring.

Hvordan kan jeg få informasjon fra DNT på e-post/SMS?

Du kan motta nyhetsbrev (og annen informasjon) fra DNT om du har gitt samtykke til dette. Du kan endre dine samtykker på Min Side.

Hvordan kan jeg bli medlem av en annen lokal medlemsforening?

Dersom du ønsker medlemskap i annen forening enn den du normalt sokner til, må du ta kontakt med oss.

Hvor finner jeg mitt medlemsnummer?

Du finner ditt medlemsnummer på Min Side eller i appen for digitalt medlemsbevis («DNT medlem»).

Hvordan melder jeg meg ut?

Ønsker du å melde deg ut, gjør du dette på Min side.

Jeg er utmeldt, men får fortsatt giro og/eller blad. Hvorfor?

Utmeldingen og utsending av blad kan ha krysset hverandre. Det vil si at prosessen med utsending av giro/blad allerede var i gang da vi mottok utmeldingen. Normalt vil du få Fjell & Vidde ut året du har betalt for.

Fjell & Vidde

Ofte stilte spørsmål og svar om DNT medlemsblad, Fjell og Vidde.

Hvorfor får jeg ikke Fjell & Vidde?

Sjekk at det er huket av for Fjell og Vidde på Min Side. Du kan selv endre dette, samt hvorvidt du ønsker å motta årboken. Pass også på at du er registrert med riktig adresse, og at din postkasse er tydelig merket.

Hvordan avbestiller jeg Fjell & Vidde?

Du kan avbestille Fjell & Vidde om du logger inn på Min Side, og fjerner avhuking for å motta medlemsbladet.

Kan jeg lese Fjell & Vidde digitalt?

Ja, du kan lese både Fjell & Vidde og årboken digitalt om du er innlogget på Min side. Under overskriften «Snarveier» og lenken til «Publikasjoner» finner du et rikholdig arkiv av tidligere blader tilbake til 2005.