Til DNTs samfunnsansvar
3. klasse på Kyrkjevollen skole på uteskole på Neset på Hommersåk. Både elever og lærere brenner for mer friluftsliv i skoletiden og har satt seg som mål å gå flere av 10 på topp-turene i skoletiden. Bildene er tatt i forbindelse med en reportasje til Turglede 2022.
Hus

DNT i skole og barnehage

Naturen er en perfekt arena for læring, naturopplevelser og fysisk aktivitet! DNT har tips til hvordan man kan bruke naturen som læringsarena, og vi legger til rette for skoleturer til fjells og i nærmiljøet. Flere av våre hytter er spesielt tilrettelagt for skoleklasser og barnehager.

Våre turdager for skole og barnehage:

OPPTUR - DNTs turdag for 8. klassinger
Tre ungdom i må i bergen sentrum DNTs tilbud
Publisert: 13. april 2023

OPPTUR - DNTs turdag for 8. klassinger

Turbotråkk - DNTs turdag for barnehager
Turbotråkk i Nordbylunden barnehage i Drammen august 2022- DNTs tilbud
Publisert: 03. oktober 2023

Turbotråkk - DNTs turdag for barnehager

Skolehytter

Ta med klassen på hyttetur! DNT har flere hytter over hele landet som er spesielt tilrettelagt for skoleklasser. Ta kontakt med medlemsforeningen som eier hytta for å få egen pris for skoleklasser.

Finn skolehytter på UT.no

Kurs for lærere og barnehageansatte

DNT tilbyr kurs i friluftsliv og uteskole for lærere og voksenpersonale i barnehager og SFO. Kursene er praktiske og fulle av ideer til uteaktiviteter.

Les mer om skolekursene og ta kontakt med oss for bestilling

Tilbud der du bor

Flere av DNTs medlemsforeninger har et tilrettelagt tilbud for skoler og barnehager og tilbyr blant annet friluftslivskurs, utleie av utstyr, råd og veiledning

Kontakt med våre lokale skoleansvarlige

Se Turbotips-filmer

Trenger du tips til hva dere skal finne på ute? Enten du er lærer, forelder eller leder for aktiviteter i Barnas Turlag, håper vi tipsene i de åtte filmene vi har laget, kan bidra til læring og naturglede blant barna.

Se alle filmene og se forklaringer her

Få tips til uteaktiviteter

Her er tips til leker og uteaktiviteter som funker både med og uten snø. Disse aktivitetene passer enten du skal ha utebursdag, klassetur, vennegruppe eller vil finne på noe gøy med naboer, familie eller venner.

Se aktiviteter her

Aktivitetstips i LEK OG LÆR

LEK OG LÆR er boka for deg som vil ta med deg barn i alle aldere ut i naturen. Her finner du forslag til ulike aktiviteter både med og uten faglig fokus. I tillegg har vi tatt med noen enkle matoppskrifter og generelle turtips.

Bestill boka i vår nettbutikk

Lær om allemannsretten

På Salaby kan du finne gratis undervisningsopplegg om allemannsretten for grunnskolen.

Gå rett inn og prøv her
Oppskrifter for uteskole
pinnebrød på bål

Oppskrifter for uteskole

Skal du på tur med klassen eller barnehagen og vil lage mat? Her er våre tips til turmat dere kan lage, både med og uten bål.

Les videre

Kontakt DNT lokalt