Returen grunnleggende sy og reparasjonskurs

Stopping for nybegynnere

Stopping er å reparere hull i tekstiler, særlig i strikkede ullplagg.

Publisert: 18. mars 2024
Artikkel

Vi viser hvilke nåler og trådtyper som passer til ulike strikkekvaliteter og viser frem eksempler. Vi lærer bort grunnleggende stoppeteknikk som vil gjøre deg i stand til å reparere hull i ullgensere, ullundertøy og favorittsokker. Du får utdelt prøvelapper med hull der vi øver på den grunnleggende vevteknikken og på å redde raknede masker.

Vi har laget illustrasjoner og viser også med hendene steg for steg fra første sting til hullet er ferdig reparert. Prøvelappene får du med hjem, slik at du husker hvordan du gjorde det. Du får også med deg den illustrerte instruksjonen, nåler og litt ulik type tråd, slik at du kan fortsette der du slapp og stoppe videre på albuer og hæler hjemme eller på hytta!

Visst du har ullplagg med hull, kan du ta med disse og vi kan si hvilke teknikk du bør bruke, og om du vil (og vi anbefaler det;) kan du heller reparere ditt eget på kurset.

Obs! Dette er en av 5 kurskvelder i vår kursrekke Nybegynnerkurs søm og reparasjoner. Dersom du er interessert i å lære mer, sjekk ut dette! Her får du i tillegg til stopping, opplæring i grunnleggende symaskin, håndsøm og lapping og du får til slutt sy din egen lommereparasjonsveske med plass til det du trenger for å reparere klær og utstyr hjemme og på tur! Du kan også melde deg på bare lapping og håndsøm i tillegg- da blir du en mester i turreparasjon!