ReTuren - diverse analoge bilder til promotering. Eleonore Hatfield på bildet.

Vi tilbyr redesign

Vi gir nytt liv til gamle produkter! Redesign er en måte å forlenge levetiden til klær og utstyr på.

Du kan bestille produkter fra vår kolleksjon ReTuren redesign, komme til oss med en ide eller la oss slippe kreativiteten løs! Har du en jakke som ikke lenger er i bruk og trenger nye vindvotter, det kan vi fikse for deg. Vi bruker også materialer fra donasjoner til å lage nye ting, i tråd med vår nullsvinns- og sirkulærtankegang.

Eksempler på redesign og prosjekter vi har gjort:

Njål gir oss molter og holder seg varm på fjellet i en genservest laget av 3 av hans avlagte favorittplagg. Han likte godt halsen på Ulvanggenseren, men den var veldig slitt på ermene. En annen genser som moren hans strikket til han for 30 år siden hadde perfekte armer, men han brukte den ikke likevel. Og dunjakken sin hadde han vasket ihjel.

Anders kom med seg sitt ødelagte telt og ville vi skulle lage det om til en løpejakke. Vi brukte deler og funksjoner fra teltet direkte overført til jakken som feks ventilasjonsluka bak på ryggen. Vi elsker at andre også tenker utenfor teltet og ser muligheter for hva vi kan trylle frem.

Til Lysefjorden turisthytte har vi laget et interiørkonsept for et helt hjørne i peisestuen. Denne hytten er kjent som det fargerike samlingsstedet til basehopperne. Dette ga oss ideen til vårt forslag om et puteamfi. Fra donerte, ferdigbrukte fallskjermer, lagde vi et utvalg fargerike puter med ulike håndverksteknikker. Putene ligger på et mykt, ullkledd nivå i vindushøyde, for å gi gjestene utsikt til fjell og fjord mens de lener seg tilbake etter dagens tur eller hopp.

Et enkelt eksempel på sirkularitet og hvordan vi jobber for å innlemme tankegangen i foreningen, er de 174 gryteklutene vi har sydd til hyttekjøkkenene til Stavanger Turistforening. De er laget av gamle gardiner og sengetøy fra hyttene og inni er det slitte håndklær donert fra våre kjære kollegaer.

Ett av våre favoritteksempler på nullsvinn er et fjell av gamle redningsvester som vi fikk av Frilager. 62 av disse har blitt sydd om til reparasjonsbager med alt du trenger for å reparere klær og utstyr. Disse kan du finne på alle DNTs betjente hytter, slik at alle som går i fjellet kan bruke dem. I dette prosjektet snudde vi redningsvesten opp ned for å lage flest mulig lommer og smarte måter å oppbevare syredskaper på, slik at alle funksjoner ble brukt og alt ble brukt opp.

Vil du se alt vi kan lage av en lavvo?

Denne filmen viser deg alle mulighetene vi har til å lage nye produkter av en slitt lavvo.

Se alt vi kan lage av en lavvo