hender som syr blått stoff med rød tråd

Håndsøm for nybegynnere

På dette kurset viser vi deg enkle sting som gjør deg i stand til å reparere alt av klær og utstyr hvor som helst! I sofaen eller rundt leirbålet? Ofte er håndsøm det beste (og av og til eneste;) valget.

Publisert: 18. mars 2024
Artikkel

Vi starter med å snakke litt om nåler, tråd og materialer og lærer å feste tråden før vi øver på 4 enkle håndsømtyper og hva de forskjellige kan brukes til. Vi vil gå gjennom: kastesting, attersting, loresting og tungesting. Du får utdelt prøvelapper som etterligner skader i bomull, teltmateriale og Gore Tex, og vi viser både med illustrasjoner og med hendene steg for steg hvordan du syr. Du får også med deg hjem den illustrerte instruksjonen, nåler og litt ulik type tråd, slik at du kan øve videre med en gang og holde kunnskapen vedlike.

Dersom du har turklær- eller utstyr med rifter eller sømmer som har raknet, ta de med, så kan vi guide deg til hvilke stingtype du bør bruke. Visst du vil (og vi anbefaler det;), kan du velge å heller reparere ditt eget enn prøvelappen.

Obs! Dette er en av 5 kurskvelder i vår kursrekke Nybegynnerkurs søm og reparasjoner. Dersom du er interessert i å lære mer, sjekk ut dette! Her får du i tillegg til håndsøm, opplæring i grunnleggende symaskin, stopping og lapping og du får til slutt sy din egen lommereparasjonsveske med plass til det du trenger for å reparere klær og utstyr hjemme og på tur! Du kan også melde deg på bare lapping og stopping i tillegg- da blir du en mester i turreparasjon!