Førstehjelpskurs for klær

Vil du lære enkle tips og triks for å ta vare på garderoben din? Vi viser deg de enkleste og mest nyttige stingene og teknikkene for å reparere klær og utstyr uten symaskin. Du syr ferdig og får med hjem en førstehjelpsmappe som inneholder alt du trenger for å reparere på tur.

Publisert: 18. mars 2024
Artikkel

Vi starter kurset helt fra begynnelsen med å si litt om materialer, nål og tråd før vi lærer å feste tråden. På forhånd har vi sydd halvferdige reparasjonsmapper av en ødelagt lavvo og fargerike ullrester. Dere øver på ulike sting og syr samtidig ferdig mappen på denne måten:

1. Vi begynner med å sy igjen og lappe en rift i lavvomaterialet. Vi bruker kastesting og klebelapp laget av donerte materialer. Denne teknikken kan dere senere bruke på rifter i skall- og dunmateriale.

2. Vi syr sammen hullet i den ene sømmen med loresting. Dette er et sting som blir nærmest usynlig og som er perfekt å bruke på sømmer som har gått opp, for eksempel i for på jakker.

3. Vi syr på en knapp som holder mappen sammen. Å kunne sy i knapper kan redde mange plagg fra ikke å bli brukt!

4. Vi lager en lomme ved å sy sidene på mappen sammen med kastesting. Er det ett sting du trenger å kunne, er det dette, så vi repeterer med å vise at det kan brukes på flere måter.

5. Som en bonus viser vi dere hvordan dere enkelt selv kan bytte glidelåsdrager (den som går opp og ned). I de fleste tilfeller er det nemlig ikke selve glidelåsen, men drageren som er ødelagt.

repasjonsveske på bord

I tillegg til selve reparasjonsmappen, får du med nålene og litt av de ulike trådtypene vi bruker på kurset. Dere får også instruksjonskort med tekst og illustrasjon av teknikkene vi går gjennom. Det er mulighet til å kjøpe klebelapper og glidelåsdragere, samt flere instruksjonskort med andre stingtyper om dere vil prøve å lære mer på egenhånd.

Vi har fokus på friluftsklær og utstyr, men teknikkene vi lærer bort er de samme for både hverdags-, jobb- og finklær. Den mest bærekraftige garderoben er den du har- få den til å vare så lenge som mulig!

fargerike tekstiler på kleshenger