Returen grunnleggende sy og reparasjonskurs

ReTuren Hamar

Har du en rift i turbuksa, ødelagt glidelås i favoritturjakka eller et kjedelig hull i genseren? Da kan ReTuren i Hamar hjelpe deg! Du kan også få hjelp med reparasjon av utstyr som telt og tursekk.

I tursenteret til Hamar og Hedemarken Turistforening finner du syverkstedet der ReTuren Hamar startet i 2022. Lever det du vil ha hjelp med i Tursenteret og ReTuren vil ta kontakt med deg.

Adresse:

Strandgata 45, 2317 Hamar

Tursenterets åpningstider:

Mandag til fredag kl. 10.00 - 16.00.

Lørdager holder vi sesongåpent i desember, og fra påske til og med august.

E-post: hht@dnt.no

Hver torsdag vil Anja sitte klar ved symaskinen sin og reparere turklær og turutstyr med tynne stoffer (telt, stoffdelene på sekker etc). Du kan levere plaggene du ønsker skal bli reparert når du selv vil innenfor tursenterets åpningstid. Husk at de må være rene. Da fyller du ut et skjema med kontaktinformasjon og det Anja trenger å vite om plagget.

Vi prøver i størst mulig grad å skissere prisen når du leverer. Hvis det allikevel skulle være behov for avklaringer før Anja starter på reparasjonen, tar vi kontakt.

Vi ønsker å gjøre synlig reparasjon med rød tråd slik at man stolt kan vise fram og forhåpentligvis inspirere andre!

Anja Hekne i ReTuren Hamar.

Anja gjør seg disse tankene:

​​​​​​​"Det er faktisk litt fjernt for mange i dag å skulle reparere klær, når det er så lett å kjøpe nytt. Samtidig vet vi at vi må redusere forbruket vårt, og klær må vi jo ha. Begynner vi likevel med å bytte ut innkjøp med å reparere og beholde noen av plaggene våre, så er vi med på å gjøre en forskjell, både for naturen og for vår egen bevissthet sin del!

Vi pleier å si at «vi er vant med at klær er så billige» og at det derfor ligger litt langt inne å bruke penger på å reparere de. Men klarer vi å snu det rundt og innse at klær ikke er billige, men at vi er vant til å betale en så liten del av prisen? Klær koster det de koster; men vi er vant til at prisen i hovedsak betales av alle andre ledd før de når forbrukeren.

Kanskje er det heller ikke så dyrt? Kanskje er løsningen og reparasjonen enklere enn du tror? Og om du så skulle betale f.eks. 700,- for å redde en jakke når alternativet var å kjøpe en ny for det dobbelte, da var det kanskje ikke så dumt likevel, verken for deg, de som har laget klærne dine eller miljøet?"

Vi er en del av ReTuren.

Fiks alt. Alltid.

ReTuren tilbyr sykurs: -Som førstehjelp for klær
Tursenteret på Hamar