familie på ski, en med pulk.

Nyt skituren med barna i pulk

Du trenger ikke holde deg i hytteveggen selv om du har fått barn. Hvis barnet ikke kan gå på ski selv, er pulk løsningen. Husk bare å ta hensyn til sikkerheten og at barnet har det bra.

Start forsiktig

Når barna er blitt 8-9 måneder er de blitt store nok til å sitte i pulk, før det er ikke rygg/nakke sterk nok, og de blir lett utsatt for nedkjøling. Start med korte turer for å venne barnet til å sitte i pulk. La gjerne barnet prøve pulken på stuegulvet før dere skal ut for første gang. Barn som er vant til å sitte og sove i vogn, vil fint takle pulkturer. Mange liker opplevelsen av fart og synes det er morsomt å se på trær og annet som farer forbi. Mange sovner også fort.

Sørg for å ha kontroll

Velg løype og terreng med omhu, og pass hele tiden på å ha full kontroll. Når du trekker pulken, er det viktig å holde en rolig og jevn takt. I skrått terreng kan det være lurt å være to, slik at den som går bak passer på at pulken ikke velter. Fest gjerne en snor bak pulken for å holde igjen i nedoverbakker, eller for støtte hvis dere skal gå på tvers av bakken. Liker du fart er pulk med ski fint, men pass på å ha full kontroll utfor.

Ta hensyn til barnet

Barnet er hovedpersonen, og sørg derfor for å gjøre turen til en hyggelig opplevelse. Stans ofte og ta pauser, juster påkledning og la gjerne barnet variere sittestilling. Husk også å la barnet komme ut av pulken. En voksen eller et større søsken kan gå ved siden av pulken for å holde barnet med selskap. Det er ikke moro å henge bak en rygg i timevis. Hvis du er alene, er det lurt å stoppe med jevne mellomrom.

I pulken er det god plass, så pakk gjerne med ting som kan gjøre turen mer komfortabel: underlag, ullpledd, stormsekk, varme klær, ved til bål, eventyrbok, mat og drikke. Sørg for at barnet er godt påkledd, og ta av skoene nede i pulken. Det finnes egne barnesoveposer som passer utmerket for pulker, men posen du bruker til vanlig går også fint, så lenge den ikke er for tynn.

Husk å smøre barnet godt inn med kuldekrem/solkrem ved behov, og pass på at også barnet har på seg solbriller. Lyset reflekteres fra snøen, og kan være skadelig for hud og øyne.

Ta lekepauser

Fra barna er et par år gamle vil de gjerne ut av pulken av og til for å leke. Ta dere tid til å leke med barnet når dere stopper. Aking og klatring i trær er alltid populært, et annet tips er å ha med flasker til flaskebane. La barnet bli venn med pulken, den fungerer også bra som akebrett for hele familien! Pass på å justere påkledningen til barnet. Det trengs mer klær for å sitte stille i pulken enn for å løpe rundt.

Ta med egne ski

Kanskje er barnet stort nok til å ha med seg egne ski som kan testes underveis? Stikk skiene ned i pulken eller fest dem på utsiden. Husk også å ta med skistøvlene, men la barnet sitte uten skisko i pulken. Større barn kan ha glede av å lytte til musikk eller eventyr underveis. La dem også få ha litt å mat og drikke innen rekkevidde, f.eks en rosineske og en vannflaske.

Gjør det enklere for deg selv

Skifeller kan være svært praktisk med pulk på slep i motbakke og i bratte utforkjøringer. I tillegg kan smøring av pulkens glideflate gi vesentlig bedre glid. Sørg også for å rengjøre pulkskroget regelmessig med skirens. Ønsker du bedre bedre feste når du går fiskeben i oppoverbakkene og bedre styring nedover, kan det lønne seg å bruke ski med stålkanter. Vil du ha god fart og liten friksjon er pulk med ski tingen, så lenge du går i oppkjørte spor.

Snu i tide

Husk fjellvettregelen "Det er ingen skam å snu"! Selv om barnet sover på veien innover, skal dere også hjem igjen.

Mann på ski med pulk

Trygge tips til pulkturen:

Her er noen generelle tips om trygg bruk av barnepulk:

• Barn under 6 måneder bør ikke tas med i pulk.
  • Vær forsiktig, og særlig med små barn, dersom temperaturen blir mye lavere enn 10 minusgrader. NB! Husk at kombinasjonen med vind forverrer kuldens effekt betraktelig, og at det er kaldest nede ved bakken.
  • Barnets helsetilstand må være god.
  • Start ikke turen rett etter at barnet har spist. Pulkens bevegelser kan gi barnet en form for sjøsyke.
  • Barn i pulk sier ikke i fra om de har det bra eller ikke. Se derfor til barnet jevnlig. Hvis dere er to i følget kan en gå bak og følge med.
  • Se over pulken hver gang før bruk. Sjekk at underlaget eller isolasjonen er på plass. Sjekk særlig at reimene som fester draget til pulken er i orden og ikke er morkne eller i ferd med å revne.
  • Kontroller at sikkerhetsbeltet er passe stramt. Armene må være fri, og utvendig beskyttet av pulktrekket.
  • Bruk vognpose eller tilsvarende, og gjerne ekstra isolasjon på setet. Barnet skal ha det godt og varmt, men ikke for varmt heller. La barnet komme ut iblant.
  • Selv om vindskjermen gir beskyttelse mot sollys bør barnet ha på solbriller.
  • Vis respekt for været, og legg ikke ut på for lange turer.
  • Ikke kjør fortere enn at du har full kontroll over pulken. Fornuftig bruk gir fine turer for hele familien.