
Hvordan bestille en DNT-hytte?
Overnatting på DNT-hyttene kan bestilles via DNTs hyttebestillingsside. Her får du kjapt og enkelt oversikt over hvilke hytter som er tilgjengelige på dine valgte datoer.
Du finner informasjon om åpningstider og muligheter for bestilling for hver enkelt hytte på hyttesidene på UT.no. Her vil du se om det er mulighet å bestille hytta på nett eller ikke. Se etter knappen "Bestill overnatting" på den aktuelle hyttesiden.
Slik bestiller du steg for steg:
- Gå inn på https://hyttebestilling.dnt.no/
- I søkefeltet kan du skrive inn hyttenavn, ønsket område, kommune eller fylke
- Legg inn dato og antall personer
- Har du valgt en konkret hytte, kommer du nå direkte inn på hyttesiden der du kan lese om hytta og bestille overnatting. Har du valgt det, kan du hoppe til punkt 7/8 i denne veilederen.
- Har du valgt et område, kommune eller fylke, vil du få opp et kartresultat. Alle hyttene innenfor ditt valgte område vil dukke opp i kartet. Her ser du også symbolet for om hytta er betjent, selvbetjent eller ubetjent.
- Hyttene som har den røde DNT-fargen har ledig plass for minimum alle i ditt reisefølge på angitt dato. De som er grå, er ikke ledig for hele ditt reisefølge (eller er stengt i angitt periode).
- Når du klikker på en hytte i kartet - eller i listevisningen, får du opp en liten faktaboks om hytta, og kan klikke på bestill overnatting
- Nå ser du en liste hva som er ledig på angitt hytte på angitt dato. Det kan være alt fra enkelt-sengeplasser til hele hytta. Dette avhenger av hvilken hytte du skal besøke. Er det enkeltsenger du skal bestille, må du finne de sengeplassen du ønsker, og putte én og én i handlekurven. Når du har lagt til like mange senger som det er personer i ditt følge, vil handlekurven automatisk dukke opp. I andre tilfeller kan det være en enkelt hytte, eller egne rom som skal bestilles. Da har du mulighet til å legge til antall personer på den enheten (rommet eller hytta), og så legge det i handlekurven. Det er her man også legger til andre ting slik som hundebur, badestamp osv.
- I handlekurven kan du se og eventuelt fjerne produkter. Har du det du ønsker der, kan du klikke på Videre til bestilling.
- Nå må du velge pris pr. person. Her velger du rett pris basert på om gjesten er medlem eller ikke, og alder på gjesten.
- Når du har fylt ut informasjon for alle gjestene klikker du på Fullfør bestilling.
- Du må nå logge på for å betale. Legg inn telefonnummer eller e-postadresse og klikk på Motta kode.
- Legg inn motatt kode i kodefeltet.
- Fyll ut informasjon om deg som bestiller.
- Klikk på Fullfør bestilling og følg stegene for betaling med ditt betalingskort.
- Når du har betalt får du en epost med bekreftelse og kvittering. Det er viktig å ha denne med på tur.
- Skal du bestille flere hytter må du gjenta denne prosessen.
Om du allerede er inne på en hytteside på UT.no, kan du klikke på bestill overnatting der, da kommer man rett til punkt 7/8 i denne veilederen.
Spørsmål og svar om hyttebestilling i DNT
Hva er lenken til hyttebestillingssiden?
Hvorfor har dere hyttebestilling?
Å kunne bestille en seng og vite at en er sikret plass for hele familien, er etterspurt, spesielt blant barnefamilier. Vi ønsker å tilby de gjestene som vil, vissheten om at de har en seng å komme til. Stort sett er det ledige senger på hyttene våre, men på de mest besøkte hyttene kan det bli trangt om plassen, spesielt i høysesong.
En del av hyttene i fjellet har også en del drop inn senger som ikke er mulig å forhåndsbestille
Kan jeg forhåndsbestille alle DNTs hytter på hyttebestillingssiden?
De fleste DNT-hytter kan forhåndsbestilles via hyttebestillingsløsningen, men det er fremdeles noen hytter som ikke ligger her. Vi forventer at flere hytter vil komme inn i løsningen utover i 2025. Finner du ikke ønsket hytte her, kan du lese om den hytta på ut.no.
Per april 2025 ligger det 530 hytter i løsningen.
Kan jeg nå bestille flere hytter i samme bestilling? (Hvis jeg for eksempel skal på hytte-til-hytte-tur)
Nei, dessverre må du fullføre bestilling av én hytte (inkludert betaling), før du bestiller neste hytte. Men vi jobber med å få på plass en løsning for hytte til hytte bestilling. Vi håper det er på plass før 2026
Hva betyr det at en hytte ikke er tilgjengelig på valgte datoer?
Det kan det være flere årsaker til.
- Den vanligste årsaken er at sengeplassene allerede er bestilt av andre kunder på angitt dato. Men det kan også være andre årsaker:
- Hytta er stengt i ønsket periode. Du kan se åpningstidene for hytta i løsningen. Det er ulike årsaker til at en hytte er stengt
- Hytta har ikke plass til alle gjestene i ditt selskap. Er det for eksempel 4 ledige sengeplasser på hytta, og dere er 5 i selskapet, vi dere få opp at hytta ikke er tilgjengelig for dere.
Hvordan betaler man i denne løsningen?
Man betaler online med betalingskort. Noen hytter har også lagt til rette for betaling via Vipps.
Hvem tar jeg kontakt med om jeg har spørsmål?
Dette avhenger av hvilken hytte du har spørsmål om. Har du spørsmål om selv- og ubetjente hytter, er det foreningen som eier hytta du må henvende deg til. Er det en betjent hytte det er snakk om, må du henvende deg til vertskapet på hytta.
På hver enkelt hytteside i løsningen ligger det kontaktinformasjon som gjelder den hytta (e-post og telefonnummer)
Det er noe som ikke virker. Hvordan gir jeg tilbakemelding?
Nederst i høyre hjørne på bestillingssiden, ligger det en knapp som heter tilbakemelding. Beskriv problemet ditt der, så ser vi på det så fort det lar seg gjøre. PS. Denne knappen ligger ikke på mobilversjonen – så man må inn via PC for å kunne gi en tilbakemelding.
Tilbakemelding kan også gis på hyttebooking@dnt.no
Må man forhåndsbestille overnatting?
Vi anbefaler at man forhåndsbestiller plass, slik at man har sikret at man har en seng når man kommer frem på hytta. Men om du ønsker å gå fra hytte til hytte på gamlemåten, er det også mulig. De fleste hytter har satt av en del sengeplasser som ikke kan forhåndsbestilles. Disse plassene kalles drop-in plasser, og er reservert til gjester som kommer på sparket. or de sengeplassene som ikke kan forhåndsbestilles, gjelder førstemann til mølla. På hyttesiden er det oppgitt antall drop-in plasser for den konkrete hytta.
Til vanlig har våre hytter plassgaranti, men noen lokale tilpasninger kan forekomme.
Åpningstider og all informasjon om den aktuelle hytta finner du på UT.no.
Hvordan avbestille?
Ved å logge deg på hyttebestillingsløsningen kan du finne alle dine bestillinger. (klikk på din profil).
Her kan du avbestille dine opphold. Det er også mulig å avbestille deler av din ordre. Eksempelvis om dere har bestilt for fire personer, og bare tre stk kan være med.
Refusjon gjøres i henhold til gjeldende avbestillingsregler. Grunnregelen for selv- og ubetjente hytter i DNT er at om man avbestiller mer enn fem dager før ankomst, så får man pengene tilbake, men det finnes noen unntak fra regelen. For betjente hytter er grunnregelen 8 dager før ankomst.
Det vil være mulig å avbestille også etter at fristen for refusjon har gått ut. Og selv om du da ikke får refundert pengene dine, setter vi stor pris på om du avbestiller om du ikke kan benytte deg av oppholdet. Da får andre mulighet til å benytte seg av hytta i stedet.
Det er dessverre enkelte hytter som ikke har selvbetjent avbestilling. Dette finner du ut når du er inne for å avbestille. I disse tilfellene må du ta kontakt med hytta.
Bestillinger gjort før vi gikk over til de nye sidene, skal du finne her
Hvordan ser jeg mine bestillinger
Du vil motta e-post med bekreftelse på hver enkelt bestilling du gjør i systemet. I tillegg vil det etter hvert bli mulig å logge seg på via det lille person-symbolet øverst til høyre på siden. Her får man tilgang på alle sine bestillinger.
Se også

