Kysthytte i vakkert landskap i Nord-Norge

Fire flotte DNT-hytter for hele familien

Ta turen til et sted som kombinerer ro og fred, med aktiviteter som passer for både store og små.

Det er ikke alltid lett å finne frem til turene, områdene og hyttene som tilfredstiller fars behov for ro og stillhet, lillebrors fiskelyst og mors ønske om neste topptur. Derfor har vi samlet fire hytter som til sammen krysser av på alle disse boksene.

Se video med tips til flotte familiehytter:

Snilt fjellandskap ved Øyungshytta

Brun hytte med grønt torvtak ligger i en skogkledd ås ved et vann.
ØYUNGSHYTTA: Ei flott hytte som glir godt inn i terrenget. Foto: Marius Dalseg Sætre

Over tregrensa, i et mykt og snilt fjellandskap, ved det idylliske fjellvannet Øyungen i Ringsakerfjellene finner du Øyungshytta. Et flott sted som glir godt inn i terrenget, med fire soverom og seks sengeplasser. Her finnes også muligheter for robåttur med hvilepuls og fisking om man kjøper fiskekort.

Den selvbetjente hytta ligger rett utenfor Hemmeldalen naturreservat og er innenfor villreinområde sør i Rondane. Derfor er det ekstra viktig å ta hensyn til naturen og viltet når man ferdes her.

Grønne omgivelser ved Hengeltjørnhytta

Brun hytte med rød t øverst i mønet skimtes mellom grønne busker og trær.
FRODIG: Mellom greiene får du øye på den flotte DNT-hytta Hengeltjørnhytta. Foto: Marius Dalseg Sætre

Omringet av grønn og frodig skog i Austheiene ligger hytta Hengeltjørnhytta. Dette er en selvbetjent hytte med så mye som 21 sengeplasser. Her kan storfamilien virkelig boltre seg, og på hyttas loft får også familiens firbeinte medlemmer sin plass.

Annonse:

De korte toppturene til Bjørnstigfjellet (883 moh.) og Nasefjell (916 moh.) er populære og fine turer å gå fra hytta. Det er også tilrettelagt for både kanotur og robåttur i det fine fiskevannet Hengeltjønn like ved, så her kan man ta med seg fiskestanga.

Noe for hele familien på Guvåghytta

Fugleperspektiv av to grå hytter og to røde naust i fjord- og fjellandskap.
FJORDUTSIKT: Guvåghytta ligger flott plassert ved Vesterålsfjorden. Foto: Kristin Folsland Olsen

Guvåghytta på Oksneset i Bø kommune byr på både ro og aktivitet for hele familien. Hytta tilbyr alt fra robåt- og kanoutleie til klatrevegger i umiddelbar nærhet. Femten mål eiendom og flere hundre meter til nærmeste nabo byr på den freden og roen man ofte tørster etter i byens trange gater.

Her kan du puste med magen og starte dagen med utsikt over Vesterålsfjorden.

Gode turmuligheter fra Alexander Grieghytten

Grønn hytte ligger mellom grønne bjørketrær. I forgrunnen en stor gressbakke.
NYRENOVERT: Alexander Grieghytten har strøm og innlagt vann og ble renovert i 2020. Foto: André Marton Pedersen

To hundre meter fra bilvei finner du den irrgrønne Alexander Grieghytten. Turen opp hit går på en lett fremkommelig grusvei, og det er hyttevert på hytta. I tillegg til å friste med en varm peisestue, bordtennisbord og et velutrustet kjøkken kan hytta skilte med en rekke turmuligheter.

Hamlagrøhornet, Mykkeltveiten og Krampane ligger nord for hytta, og Kjerringafjellet og Storliknausen sør for hytta er flotte toppturmål. Hamlagrøhornet passer spesielt godt for barn helt ned i barneskolealder.

Det er også fiskemuligheter i en bekk et steinkast øst for hytta, med flere kulper der bekkørreten liker seg.

Denne hytta passer for turentusiaster i alle aldre.