Tilbake til Aktuelt

Motorsagkurs i Veggli

Rollag kommune i samarbeid med Kongsberg og Omegns Turistforening har gleden avå invitere 10 ungdommer til gratis kurs i ryddesag og motorsag.      Aldersgrense 16 år.

Publisert: 17. juni 2024
Foto:

Bruk og vedlikehold av motorsag og ryddesag

Grunnleggende bruk og vedlikehold av motorsag og ryddesag - 22,5 timer

Sted: Veggli, Rollag kommune

Kurs 1:

24. juni  kl 08:00-15:30

25. juni kl 08:00-15:30

26. juni kl 08:00-15:30

Kurs 2:

01. juli kl 08:00-15:30

02. juli kl 08:00-15:30

03. juli kl 08:00-15:30

Instruktør: Åsmund Grønning, mob.: 971 37 181 asmundg@skogkurs.no

Sikkerhetsopplæring:

Dokumentert sikkerhetsopplæring for motorsag og ryddesag. Arbeidstilsynets forskrift om «Utførelse av arbeid» av 1. januar 2013 setter krav til sikkerhetsopplæring. Kurset er tilpasset sikkerhetskravene for dokumentert opplæring når «normale» felle- og kviste operasjoner skal utføres med motorsag.

For den som skal ta kurs i vindfallhogst kreves at et kurs som dette er gjennomført på forhånd. Kurset dekker ikke arbeid med stormfelt skog.

Etter å ha gjennomført kurset får deltakerne utstedt kursbevis med spesifikasjon av opplæringens innhold. Beviset er deltakerens og arbeidsgiverens dokumentasjon på sikkerhetsopplæringen.

Kursmateriellet gir kunnskaper om sikkerhet og anbefalinger om bruk av utstyr og utøvelse av arbeidet. Sammen med kursinstruktør kombineres teori med praktiske øvinger.

Emner for kurset: Vedlikehold og vedlikeholdsrutiner. Sjekk av motorsagens og ryddesagens verneutrustning. Sikkerhetsregler ved bruk av motorsag Grunnleggende bruk av motorsag og ryddesag samt arbeidsteknikk Sikker felling, kvisting og nedtaking av fastfelte trær, samt bruk av hjelpeutstyr Sikker kapping av trestammer i spenn. Praktiske øvinger.

Varighet og praktisk info: Det legges stor vekt på sikkerhet. Kurs gjennomføres på tre arbeidsdager (22,5 timer) med 5-6 deltakere pr kurs. Deltakerne benytter sin egen motorsag og ryddesag samt sitt eget godkjente verneutstyr for skogbruk (hel vernebukse, vernestøvler og vernehjelm med visir). Vi kan være behjelpelige med lån av noe utstyr for de som ikke har tilgang til dette selv.

Aldersgrense 16 år!

Print ut info