OPPTUR 2023

Stolepjakt i Sauda Turlag

Stolpejakten går ut på å finne stolper sentralt plassert i ulike kommuner. Stolpejakten har som mål å legge til rette for å aktivisere både unge og gamle, uansett funksjonsevne. Stolpebesøk kan registreres på papir, nettsiden eller via appen.

Publisert: 30. september 2023
DNTs tilbud

I Sauda samarbeider nå Idrettslaget Ny Von og Sauda Turlag om Stolpejakten. Vi har satt ut 20 stolper i Saudasjøområdet og like mange i Saudaområdet. Kart over stolpene kan lastes ned fra nettsiden eller hentes i papirutgave hos Sauda Ferie og Fritid. Stolpene er aktive fra 1 juli til ut oktober.

Registreringen skjer via appen "Stolpejakten". Denne appen kan lastes gratis ned fra Appstore (iPhone) eller Google Play (Android). Når du har registrert deg som bruker kan du velge hvilken kommune du vil jakte stolper i, samt følge med på hvor mange besøk og poeng du har. Du kan også se hvordan du ligger på resultatlisten.

Stolpene har ulik farge etter vanskelighetsgraden og gir følgende poengfordeling:

Grønn: Meget enkel. Denne kan du finne om du sykler, går eller bruker rullestol. Denne registreringen gir 25 eller (12 poeng)
Rød: Litt mer krevende. Her må du yte noe mer for å finne stolpene. Her samler du 30 eller (15 poeng)
Svart: Krevende. Her må du legge ut på en lengre tur for å finne stolpen. Denne gir størst uttelling med 40 eller (20 poeng)
Når du kommer til en stolpe kan du skanne QR- koden på siden med Stolpejakt-appen eller skrive den ned og registrere stolpen på nettsiden til Stolpejakten. For enda flere poeng kan du registrere samme stolpe to ganger, det vil gi poengene i parentesfeltet. Før du får ekstrapoeng på samme stolpe må du imidlertid registrere minst 10 andre ulike stolper.

Hovedsponsorene for Stolpejakten i Sauda er Ryfylke Elektro, Intersport Sauda, Sauda Byggsenter (Monter), Sauda Installasjon, Coop Ekstra og Eramet. Vi har også fått flotte trekkepremier (gavekort) frå Nuten Sport, Kløver Hotell og Companiet.

Vi håper du deltar, dette er moro!