Tilbake til Aktuelt

På ski til Olalihytta

Tymur fra Dugnad som språkpraksis forteller om forberedelser og opplevelser etter livets første skitur på egenhånd.

Publisert: 07. desember 2023
Skrevet av: Tymur Rudyk (januar 2023)
Turreferat
Foto:

Jeg er friluftsmann. Jeg er glad i å gå på tur, sykle, spille volleyball og bade. Norge er et fantastisk og de ubegrensede muligheters land. Jeg lærer norsk nå. Det er fint jeg kan lære norsk ikke bare på skolen. Det er viktig å snakke med andre folk i virkeligheten. Derfor forene jeg det nyttige med det behagelige. Da det snødde i fjor i Haugesund, leide jeg ski. Jeg gikk på ski for første gang. Det var veldig gøy. Så jeg bestemte meg for å gå på skitur. Jeg har funnet skituren på siden ut.no. Den turen går under 30 grader hele veien, og dette krever god fysisk forutsetning. Så ba jeg om hjelp til Haugesund Turistforening, der går jeg på språkpraksis. Det er eksperter på sitt felt. Derfor har jeg fått full konsultasjon om skitur. Audhild Sannes og Belinda Lid Gundersen anbefalte meg å gå på enklere tur til Olalia. Forberedelsen ble dermed startet til skitur til Olalia. Det var todagers skitur med overnatting på Olalihytta. Det første jeg gjorde var å bli medlem med Turistforening. Som medlem i Haugesund Turistforening fikk jeg gode rabatter på overnatting på hytta og også medlemspris på turer og utstyr. Belinda hjulpet meg å bestille hytta og velge soverommet med fantastisk utsikt fra vinduet.

Lånte utstyr

Jeg har også bestilt bussbilletter til tur/retur fra Haugesund til Oppheim på NOR-WAY Bussekspress. Jeg har ikke mitt egent skiutstyret. Men det gikk bra, fordi jeg kunne booke det utstyret jeg trenger på frilager.no. Der har jeg valgt ski, skisko og skistaver. Forberedelsen var halvt ferdig. Det gjensto å ta med meg riktige klær, mat og de andre ting jeg trenger på turen. Heldigvis hadde jeg et lite kurs på språkpraksis. Så var det ingen problemer. I Haugesund Turistforening leide jeg et kompass, et orienteringskart, et stormkjøkken og en hodelykt. I butikken handlet jeg litt grønnsaker, frukter, tortilla-lefser, ost og skinke. Alt ble gjort.

Slitne, men glade

Når tiden er moden for å gå på tur, var jeg og min kjæreste Antonina begeistrete og glade, vår liten drøm gikk jo i oppfyllelse. Det tok bare en time å dra til Oppheim. Det var veldig fint utsikt på vei, spesielt i Ølen. Vi nøyt den vakre utsikten til havet og fjell. Vi gikk på fot fra Oppheim busstasjon til Olalia parkeringsplass der hentet vi skiutstyr og har spent på seg ski-ene. I denne dagen kveld ble hytta åpent fra kl. 7. Så vi hadde mye tid. Vi gikk på ski i nærheten av Fjellstølen, og vi gikk til hytta kl. 5. Jeg kan ikke beskrive naturens skjønnheten og mine personlige følelser. Beklager for dette. Jeg kan bare si at jeg trives der. I kveld var vi veldig slitne, men glade. Anne Smistad Flemmen som passer Olalihytta, møtte oss og viste alt om i hytta. Det var koselig i hytta. Vi laget mat og spiste middag. Etterpå ble vi kjent med folk som overnattet i hytta. Vi drakk varm te, spilte Yatzy og andre spill og pratet mye. Vi sovet som en stein. Vi våknet av solas stråler fra vinduet. Det var fantastisk utsikt fra vinduet. Snøtoppene strålte og solen har ikke gått helt opp enda. Vi strålte av glede også.

Planlegg turen nøye

Etter frokost gikk vi på ski tilbake. Det var færre vanskelige sted underveis. Vi har falt mange ganger men det var bra. Vi måtte levere utstyr til kl. 4 og hadde retur kl. 6. Da vi ventet bussen på parkeringsplass (vi skulle gå til Oppheim busstoppen kl. 5), ble vi kjent med Knut, som har ansvar på dette sted. Vi satt på med Knut til Haugesund. Dette avslutter vårt lille eventyr. Til slutt vil jeg snakke litt om min erfaring. Planlegg alltid turen nøye. Ta med seg nok og litt mer utstyr og ting. Ikke vær redd for å være interessert og spør kunnskapsrike folk. Ha alltid en reserveplan.Vi er veldige takknemlige for hjelp vi har fått fra menneskene. Vi setter stor pris på varmen og vennlighet vi ble møtt med.

Og fra bunnen av mitt hjerte ønsker jeg å si tusen takk!

Flere artikler

Dugnad som språkpraksis