
Om oss
Vi i Hammerfest og Omegn Turlag arrangerer fellesturer og aktiviteter for både barn, ungdom og voksne hele året. Hvert år utføres et stort dugnadsarbeid på alle hyttene, i tillegg til arbeidet med ruter og stier. Stikkord er fellesskap, styrke og kreativitet!
Hammerfest og omegn turlag ble stiftet 2. mars 2005. Etter vedtak på DNTs landsmøte i Larvik i juni 2005 ble turlaget tatt opp som medlem av DNT fra 1. januar 2006.
Styret 2025
Leder Johan Grell
Styremedlem Carice Valle
Styremedlem Torild Ebeltoft
Styremedlem Kristen Myhre Hansen
Styremedlem Svenne Naumann
Kontakt ss
E-post: hammerfest@turistforeningen.no
Besøk oss på Facebook
Postadresse:
Hammerfest og Omegn Turlag
Postboks 537
9615 Hammerfest
Vedtekter
Vedtekter for
Hammerfest og Omegn Turlag
§ 1 FORMÅL
Hammerfest og Omegn Turlag skal arbeide for å legge forholdene til rette for et
enkelt, aktivt, allsidig og naturvennlig friluftsliv – og for sikring av friluftslivets naturog
kulturgrunnlag.
§ 2 TILHØRIGHET
Hammerfest og Omegn Turlag er tilsluttet Den Norske Turistforening (DNT). DNTs
vedtekter er overordnet.
§ 3 FORENINGENS VIRKE
Etter formålet skal foreningen arbeide bl.a. med å;
- Arrangere turer og møter
- Tilrettelegge stier
- Formidle informasjon som kan øke interessen for natur og friluftsliv
- Samarbeide med andre natur-, frilufts-, kultur- og miljøorganisasjoner
- Arbeide for sikring og vern av natur- og friluftsområder
§ 4 MEDLEMMER
a) Medlemmer er de som har gyldig medlemskap i DNT og bor i Hammerfest
kommune, eller et annet sted og ønsker å være medlem i Hammerfest og Omegn
Turlag.
b) Æresmedlemmer. Laget betaler kontingenten for disse.
§ 5 HEDERSTEGN
Personer som har gjort en særskilt innsats for turlaget kan av styret oppnevnes som
æresmedlem, tildeles turistknappen i gull eller andre hederstegn.
§ 6 KONTINGENT
DNT sentralt står for fastsetting og innkreving av medlemskontingenten.
§ 7 SIGNATUR
Foreningen forpliktes ved underskrift av leder og et styremedlem i fellesskap, eller av
4 av styrets øvrige medlemmer i felleskap.
§ 8 ÅRSMØTE
Årsmøtet skal holdes innen utgangen av mars måned og innkalles med minst 3 ukers
varsel på hjemmesiden på internett. Det skal i tillegg annonseres i lokalpressen minst
2 uker i forkant. Saker som skal behandles, må være innkommet styret senest 1 uke
før møtet.
Årsmøtet skal:
1) Godkjenne innkalling og saksliste
2) Velge møteleder
3) Velge referent
4) Velge to til å underskrive protokollen
5) Behandle foreningens årsberetning
6) Behandle foreningens regnskap i revidert stand
7) Vedta foreningens handlingsplan og budsjett
8) Behandle innkomne forslag med styrets innstilling
9) Velge:
a) Leder for 2 år
b) Nestleder, kasserer, sekretær og 3 styremedlemmer for 2 år
c) 2 revisorer for ett år
d) Valgkomitè bestående av 3 medlemmer valgt for 1 år. Valgkomiteen
konstituerer seg med en leder.
Årsmøtet bestemmer fremgangsmåten for stemmegiving. Det kan forlanges skriftlig
avstemning. Alle valg gjøres med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet har
møtelederen dobbeltstemme.
§ 9 EKSTRAORDINÆRT ÅRSMØTE
Ekstraordinært årsmøte kan sammenkalles av styret, og må sammenkalles når minst
1/5 av foreningens medlemmer forlanger det.
§ 10 STYRETS OPPGAVER
1. Foreningens ledelse og midler forvaltes av styret i henhold til vedtekter og
årsmøtevedtak. Foreningens leder har den daglige ledelse og leder styrets møter
og forhandlinger.
2. Leder innkaller til styremøter så ofte som behovet tilsier, eller når minst 3 av
styremedlemmene forlanger det.
3. Styret fatter sine avgjørelser med simpelt flertall. Ved stemmelikhet har leder
dobbeltstemme. Styret er beslutningsdyktig når minst 4 av medlemmene er
tilstede.
4. Sekretæren fører protokoll over alle styremøter – og skal i samråd med styrets
leder føre foreningens korrespondanse og ha ansvar for foreningens arkiv.
5. Kassereren fører foreningens regnskap og er ansvarlig for at foreningens midler er
sikret på en forsvarlig måte.
§ 11 VEDTEKTSENDRING
Forandringer i foreningens vedtekter kan bare vedtas på ordinært årsmøte med 2/3
flertall. Forslaget til vedtektsendring må være innkommet til styret minst to uker før
årsmøtet.
§ 12 OPPLØSNING
Oppløsning av foreningen kan bare vedtas av to ordinære påfølgende årsmøter med
3/4 flertall hver gang. Forslaget om oppløsning skal sendes alle foreningsmedlemmer
minst 2 uker før hvert årsmøte avholdes.
Ved eventuell oppløsning overdras foreningens midler til Den Norske Turistforening.
Foreningen stiftet 2. mars 2005.
Vedtektene endret på årsmøtet 26. februar 2020.
Se også

