Tilbake til Aktuelle saker

Oppdag gleden i naturen med Barnas Turlag og Turboklubber i Tønsberg

Er du på jakt etter en aktivitet som kombinerer friluftsliv, fellesskap og moro for hele familien? DNT Tønsberg og Omegn tilbyr en rekke spennende muligheter gjennom Barnas Turlag og våre herlige Turboklubber.

Publisert: 10. juni 2024
Skrevet av: Mats Taranrød Kneppen
Foto:

Turboklubben passer for deg som ønsker å tilbringe mer tid utendørs med barna dine, eller for en familie som søker å knytte bånd med lokalsamfunnet.

Turboklubber er et tilbud for barn fra 3 til 12 år og deres familier, organisert som faste aktiviteter med jevnlige møter. Disse klubbene foregår på bestemte dager og tider, og samler 20-25 barn som er påmeldt for et halvt år av gangen. Her blir store og små godt kjent med hverandre, og det skapes et sterkt fellesskap preget av turglede og samhold.

Vi har Turboklubber i flere områder: Tolvsrød, Andebu, Re, Vear, Teie og Vestskogen. Vi ønsker å opprette tilsvarende tilbud i hver eneste skolekrets. Ønsker du deg dette der du bor? Gi et hint til prosjektleder mats.kneppen@dnt.no.

Hver klubb møtes annenhver uke og tilbyr aktiviteter tilpasset barnas aldersgruppe. Aktivitetene er gratis, men krever at barnet er medlem i DNT. For familier som opplever medlemskapet som en økonomisk barriere, tilbyr vi løsninger for gratis deltakelse.

Turboklubber i Tønsberg og Omegn:

Tolvsrød: For barn 3-8 år, annenhver onsdag kl. 17:00-18:30
Andebu: For barn 3-9 år, annenhver tirsdag kl. 17:15-18:30
Re: For barn 3-9 år, annenhver mandag kl. 17:00-18:30
Vear: For barn 3-10 år, annenhver onsdag kl. 17:00-18:30
Teie: For barn 4-7 år, annenhver mandag kl. 17:00-18:30
Vestskogen: For barn 3-9 år, annenhver tirsdag kl. 17:00-18:30

Hvorfor delta i Turboklubben?
For barna:
Barna får mulighet til å leke fritt i natur sammen med andre barn i lokalområdet. De blir kjent med små dyr, årstidene og utforsker verden gjennom lek. De dyrker også nye vennskap i klubben.

For foreldre:
Et pusterom i hverdagen som kan handle om fri lek, naturmøte og frisk luft. Her er turen allerede planlagt, så du slipper å tenke, utsette, vurdere opp og ned. Du tilbringer verdifull tid med barnet og familien uten andre distraksjoner.
Dere blir kjent på kryss og tvers med andre familier i deres nærmiljø.
..og turen blir faktisk noe av.

Hvordan starte klubb i ditt område?
Turboklubben er frivillig drevet av foreldre i gruppene. Meld interesse for Turboklubb til mats.kneppen@dnt.no, så vil vi ta initiativ til et uforpliktende infomøte i ditt område for alle interesserte for å fortelle om tilbudet.

For å starte klubb trenger vi 3 foreldre som deler turlederrollen seg imellom, og rullerer på opplegg. Disse foreldrene velger hvilken tid, hvilket innhold, og hvilken alder som passer denne klubben. Når vi i DNT TO har denne infoen er vi klare for å sette opp påmelding.

Mats i administrasjonen legger godt til rette for dere som er frivillige. Her hjelpes det til med markedsføring, påmelding, deltakerlister, klubbutstyr og andre administrative ting som gjør at dere som frivillige kun skal tenke på turgjennomføring.

Å være frivillig handler om å legge til rette for enkelt friluftsliv med andre. Du trenger ikke være en ekspert; det viktigste er entusiasmen og viljen til å skape et hyggelig fellesskap. DNT tilbyr også kursing og opplæring.

Frivillig i DNT Tønsberg