DNT Tilrettelagt, Sandefjord

Publisert: 05. januar 2024
Artikkel

DNT Tilrettelagt, Sandefjord er ett tilbud til de som har ulike utfordringer innen rus/psykiatri, demens og funksjonsedsettelser. Her er det lagt vekt på det sosliale ved og være på tur, samt at ferdighetsnivåetkan være lavt.

Under finner du de ulike gruppene som tilhører DNT Tilrettelagt, Sandefjord.

På Glemte Stier

Sandefjord Kommune i samarbeid med Sandefjord Turistforening har en friluftsgruppe. Dette er et aktivitetstilbud for personer med demens i Sandefjord kommune.

Ønsker du en trygg arena sammen med andre i samme situasjon, er kanskje dette noe for deg?

Sandefjord Turistforening stiller med turleder, og transport er inkludert. Du kan gjerne ta med deg en pårørende eller en turvenn.

Frivillighetssentralen stiller med transport og sjåfør, som også er med på turen.

På glemte stier er et tiltak som vil inkluderes i handlingsplanen Leve hele livet i Sandefjord – en plan som skal bidra til at folk skal kunne bo hjemme lengst mulig.

Villmarksgjengen

Villmarksgjengen er en egen turgruppe i regi av DNT Sandefjord hvor deltagerne har hatt utfordringer med rus og har eller har hatt utfordringer innen psykiatri. Denne gruppen er en «åpen» gruppe, med forventinger om at deltageren har stabilt oppmøte og er rusfri. Her er det stort fokus på det sosiale og å være ute i skog og mark sammen, utfordringer deltagere har blir lagt igjen hjemme for noen timer.

Om faste turer

De faste turene har vi rundt om i Sandefjord, men det vil også være noen turer som er utenfor Sandefjord sine grenser.

Villmarksgjengen har turer på onsdager fra kl 10:00 til 14:00, men noen av turene kan bli lengre pga lang reisevei. Oppmøte er i Rosshavsgate, her er det muligheter for felles transport for de som ønsker dette.

Turer med overnatting

Det vil bli arrangert turer med overnatting, her vil man da overnatte i telt, hengekøye og/eller hytte. Lengdene på disse turene kan variere fra en til to netter, dette vil også være bestemt av hvor turen med overnatting er.

Sommerturer

Sommerturene foregår på fjellet, og her an varighet på fire til fem dager. Tidligere har vi hatt turer hvor vi bor på en hytte, og turer hvor vi går fra hytte til hytte.

Høyfjellsgruppa

Høyfjellsgruppa er en turgruppe som er ett samarbeid mellom Sandefjord Kommune og DNT Sandefjord hvor deltagerne har hatt utfordringer med rus og har eller har hatt utfordringer innen psykiatri. I denne gruppen er det en forventinger om at deltageren har stabilt oppmøte og er rusfri. Her er det stort fokus på det sosiale og å være ute i skog og mark sammen, utfordringer deltagere har blir lagt igjen hjemme for noen timer.

Om faste turer

Høyfjellsgruppa har turer på torsdager fra kl 10:00 til 14:00, men noen av turene kan bli lengre pga lang reisevei. Oppmøte er ved Sandar Herredshus/Optimisten, her er det muligheter for felles transport for de som ønsker dette. Det er Sandefjord Kommune som tilater deltagelse i denne gruppen sammen med turleder fra DNT Sandefjord.

Turer med overnatting

Sommerturer

FTU Sandefjord

FTU Sandefjord er en gruppe for utviklingshemmede, hvor de blir tatt med på tur rundt i Sandefjord Kommune hver første torsdag i måneden. På disse turene er det oppmøte ved utgangspunktet for turen. Se vår Facebook gruppe for mer info