Tur til Selhamar og Raudberget.

Late sommerdager på Selhamar

Gå til Selhamar turisthytte – og bli der. La et par herlige sommerdager med kortspill på kvelden, pannekaker med nugatti i hytteveggen, kanotur og spennende ørretfiske gi minner for livet.

Publisert: 10. oktober 2023
Artikkel

Opplevelser som gir minner for livet

Frister en morgendukkert i en elvekulp? Eller nyte morgenkaffen på trappen mens de første solstrålene strekker seg over fjellkammen? Frister det å legge ut på oppdagelsesferd med kano? Kanskje ordne nydelig ørret-middag med en 6 grams spinner? Hva med å avslutte en lang og fin dag i fjellet med et slag Yatzy eller Vri åtter? Ingen iPad eller mobiltelefon som forstyrrer. Kun fjellets ro og stillhet, og et par lemen som fyker forbi i lyngen utenfor hytten. Er du klar for noen late sommerdager på Selhamar? Det vil gi minner for livet.

Les mer om Selhamar her.

Video Selhamar

Utforsk Gryteberget og Raudberget

Selhamar er en hytte vi er veldig stolte over å ha i «hyttekatalogen» vår i Turlaget. Med sin sentrale beliggenhet i Stølsheimen er hytten populær å besøke, både for fjellvandreren som for barnefamilien. Hytten er utstyrt med det du trenger for matlaging og opphold: kjøkkenutstyr, dekketøy, sengklær og proviant. Hundebur er plassert i eget rom i sikringshytten.

Det er mye spennende å utforske på Selhamar. Gryteberget er en gammel klebersteinslokalitet som ligger ikke langt fra hytten. Her skar folk ut gryter av fjellet i bronsealderen. Flere halvveis utskårne gryter står ennå fast der og er et spennende turmål.

Overfor Gryteberget har du Raudberget. Med sin karakteristiske røde farge og majestetiske framtoning i terrenget er det lett å få øye på Raudberget. På kveldstid gløder Raudberget ildrødt i lav kveldssol.

Lyst å bli med på fellestur med Turlaget? Se våre kommende overnattingsturer her.

Video Gryteberget

På kanoekspedisjon i Vassøyane

Vannene rundt Selhamar egner seg ypperlig for kanopadling. Du kan enten ta med kano selv og padle inn til hytten, eller benytte kanoene som ligger ved hytten. Det er redningsvester der. Å padle innover Vassøyane er en magisk opplevelse. Noen ganger ligger vannet speilblankt, og det eneste man hører, er de taktfaste padletakene og kanskje en ravn i det fjerne. Helt innerst i Vassøyane er det en steinstrand – perfekt for å ta seg en rast. Det er mulig å sette opp telt både der og mange andre steder langs bredden.

Fiske rundt Selhamar

Det er godt fiske i Vassøyane, som ligger rett ved hytten. Du kan kjøpe fiskekort ved innkjørselen til anleggsveien, eller på inatur.no. Fisken er fin og rød i kjøttet. Det er kanskje best mulighet for å få storfisken fra båt, men fjellvandreren som fisker fra land, får også fine fangster og ørret i pannen til middag. Fisken biter godt på makk. Ut på sensommeren finnes både blåbær og multer, som smaker godt til dessert.

Fangst ved Selhamar
Caption

Et godt utgangspunkt for turer innover fjellet

For deg som vil videre inn i fjellet fra Selhamar, er mulighetene mange. Du kan for eksempel gå videre til Åsedalen og overnatte der. Ruten Bjergane–Selhamar–Åsedalen kalles for Trekanten i Stølsheimen og er en fin tredagerstur som inviterer til noe av det beste Stølsheimen har å by på.

Alternativt kan du gå videre til Torvedalshytten (Voss Utferdslag). Det er en tur på 14 km, og du må beregne minst syv timer på den turen.

Se turforslag videre inn i fjellet fra Selhamar

Alle er velkommen til Selhamar

På Selhamar er det plass til 34 gjester. Halvparten av sengeplassene er lagt ut for reservasjon, mens den andre halvparten holdes fri til fjellvandrere som kommer uanmeldt. Det er hyttevert der i sommer som gjerne baker brød og som kan tipse om gode turer. Er du medlem i Turlaget, får du rimeligere overnatting på alle turlagshyttene, men uansett medlem eller ikke: Alle er velkommen på en turlagshytte, og det er alltid plass til nye gjester.

Velkommen til Selhamar!

Medlemskap gir hytterabatt - bli medlem i Turlaget her

Video ruten Bjergane–Selhamar

Annonse:

Turer og kurs i BHT
Personaltur til Solrenningen, 12.–13. september 2023.
Turer og kurs i BHT
Turtips på Vestlandet
Grottetur til Telavåg på Sotra, april 2020.
Turtips på Vestlandet