Tilbake til Aktuelt

Ny daglig leder i Turlaget

Merete Lien Yndestad blir ny daglig leder i Bergen og Hordaland Turlag.

Publisert: 18. februar 2024
Skrevet av: André Marton Pedersen
Kvinne med lyst hår i boblejakke smiler mot kamera.
Merete Lien Yndestad er spent på å starte som ny daglig leder i Bergen og Hordaland Turlag. Hun starter 2. mai. Foto: André Marton Pedersen

Fra bank til turlag

Etter 28 år innen bank og finans ville Merete Lien Yndestad (49) gjøre noe nytt. På Finn.no dukket annonsen om stilling som daglig leder i Turlaget opp. Merete søkte, og blant 44 søkere, fikk hun jobben. Dermed takker hun av som banksjef i Sparebanken Vest og starter som daglig leder i Bergen og Hordaland Turlag 2. mai.

– Jeg er spent på alt og har sommerfugler i magen, sier Merete over en kaffekopp hjemme i Øvre Sandviken. – Det er litt skummelt å gå fra noe som jeg har gjort i så mange år og er så trygg på, til å styre en stor organisasjon der alle kan mye mer om Turlaget enn jeg kan. Jeg håper jeg blir godt mottatt, smiler Merete.

En lagspiller som er med og drar lasset

Merete kjenner i utgangspunktet Turlaget ikke spesielt godt, men gleder seg til å lære både turlagshytter, tilbudet og hele organisasjonen bedre å kjenne.

– Jeg kommer utenfra og kan ha litt nye perspektiver på Turlaget. Det tror jeg kan være en fordel, sier Merete.

Som ny daglig leder ønsker hun å tilrettelegge best mulig for både sine ansatte i adminstrasjonen og de frivillige.

– Tillit og frihet under ansvar er noe jeg tror på for å kunne levere optimalt. Videre er jeg opptatt av vi kan samhandle godt. Jeg er en lagspiller, smiler Merete.

Jeg er ikke en leder som sitter og peker. Jeg er en lagspiller som er med og drar lasset.
Merete Lien Yndestad
Påtroppende daglig leder i Bergen og Hordaland Turlag

Imponert over Turlagets tilbud

Nærmere 3000 turer og kurs i året, over 25.000 hytteroverattinger i år og oppunder 70 årsverk frivillighet er tall hun lar seg imponere av.

– Jeg har stor respekt for den innsatsen alle de frivillige legger ned i Turlaget. Alt de gjør har stor verdi for folk. Det blir fint å bli en del av en organisasjon som så mange har et godt og positivt forhold til, sier Merete.

Merete Lien Yndestad blir ny daglig leder i Bergen og Hordaland Turlag, 2. mai 2024.
Merete Lien Yndestad bruker Byfjellene til både trening og rekreasjon. Nå ser hun frem til å bli kjent i enda flere fjellområder.

Vil bli kjent med hele Turlaget

Merete har fire barn fra 12 til 31 år, og bor i Sandviken med mann og de tre yngste barna. Når hun har tid til overs er det til fjells hun stikker.

– Persen min opp Stoltzen i konkurranse er 13 minutter og 33 sekunder, men det er flere år siden.

– Kanskje du klarer å knuse den persen nå som du begynner i Turlaget?

– Haha, ja du skal ikke se bort fra det!

I sommer har Merete lyst å besøke Breidablik i Kvammafjella.

– Jeg vil ta med barna og overnatte der. Vending er også en hytte jeg har lyst å besøke. Så må jeg ut på Rongevær kysthytte. Det er et spennende sted.

Under oppveksten var hun mye på tur med sin morfar.

– Han var turleder og vi var mye på Kvamskogen sammen. Jeg har gått litt på tur i andre områder også, men ikke så mye, så jeg har mye å lære om Turlaget og områdene deres.

Naturvern vil fortsatt være viktig

– Med Helene Ødven forsvinner det blant annet en sterk stemme for naturvern, hva tenker du om det?

– Jeg er opptatt av naturvern. Bruker naturen selv for å ventilere, er mye på byfjellene, gjerne alene. At vi har en rik natur er viktig, og jeg kommer til å sette meg godt inn naturvernarbeidet fremover.

Hvordan skal Turlaget forholde seg til klimakrisen, energietterspørsel og vindkraft? Ett av mange spørsmål Merete Lien Yndestad må ta stilling til fremover.

Ingen revolusjon på gang

Merete har ingen sterke formeninger om hva Turlaget bør gjøre annerledes. Det viktigste fremover for henne er å bli godt kjent med de ansatte og hele organisasjonen.

– Først når jeg er blitt kjent med hele Turlaget kan jeg gå inn og foreslå endringer.

Men at en sunn økonomi er viktig for Turlaget er viktig for Merete.

– Det er et forhold mellom inntekter og utgifter. Kanskje vi må ha litt mer fokus på det kommersielle? Penger på bok er viktig for å kunne finne på noe gøy. Jeg har lyst å se på muligheter for nye inntekter til Turlaget, avslutter Merete.

Helene Ødvens siste arbeidsdag som daglig leder i Bergen og Hordaland Turlag er 15. februar. Hun begynner 1. mars som ny direktør på det norske arboretet på Milde.

Inntil Merete starter som ny daglig leder i Bergen og Hordaland Turlag i mai er Trude Iversen fungerende daglig leder.

Jeg håper ingen tror at jeg skal komme inn som ny daglig leder og revolusjonere Turlaget, for det har jeg ingen planer om å gjøre. Forbedringer gjør vi i fellesskap.
Merete Lien Yndestad
Påtroppende daglig leder i Bergen og Hordaland Turlag
Annonse:

Våre turer og kurs
Tur til Olsnessåta på Osterøy etter fellesmøte 12.–13. november, 2022.
Våre turer og kurs
Medlemsfordeler i Turlaget
Sti mellom Breidablik og Vending, august 2023.
Medlemsfordeler i Turlaget