Tilbake til Aktuelt

Det lunefulle høstfjellet

Høsten er en gnistrende god tid å gå i fjellet, men det er noen ting du bør være på vakt for.

Publisert: 26. september 2023
Skrevet av: André Marton Pedersen
Person i sterk oransje solnedang i fjellene.
Høsten kan være nydelig, men været kan snu raskt. Foto: Hild Fjermestad Aase

På høsten er fjellet på sitt kanskje aller vakreste med sterke farger og sylskarp luft, men det er noen ting du bør være obs på når du skal til fjells nå, for høsten kan også være lunefull.

Nedsnødde anleggsveier

For å komme til stistart til flere av hyttene våre må du gjerne kjøre flere kilometer inn på en anleggsvei. Er det meldt snøvær mens du er borte fra bilen, bør du vurdere om det er klokt å kjøre langt inn i fjellet. Du skal jo tilbake igjen også, og med snø på anleggsveien kan det bli en utfordring.

Sjekk om sommerbroene fortsatt ligger ute

Sommerbroene ligger i hovedsak ute fra 1. juli til 1. oktober. Etter 1. oktober kan man altså ikke regne med at disse broene er operative, selv om enkelte broer kan bli liggende noen uker også etter dette. Vær- og føreforhold avgjør dette, i tillegg til dugnadskapasitet, så sjekk om sommerbroene ikke er tatt inn.

Elver som vokser

Høsten bringer med seg noen reale regnskurer, og da vokser elvene. En elv som på sommerstid er liten og uskyldig, kan vokse seg stor og sterk påkort tid. Derfor må man studere kartet nøye og følge med på været før man legger ut på høstturen og mulige elvekryssinger.

Snøfonner som kan være vanskelig å passere

Sjekk med Tursenteret i Marken før avreise om det ligger snøfonner på stien du skal gå på. De fleste snøfonnene går helt fint å gå på, mens det er noen som kan være vanskelig å passere, f.eks tidlig på morgenen når solen ikke har tint opp det øverste snølaget. Det kan da være vanskelig å få feste.

Det blir tidligere mørkt

Det er ikke sommer lenger, og mørket faller på tidligere på kvelden. Husk det når du planlegger turen og ta med deg hodelykt.

Været kan snu raskt

Vi er nå på vei inn i det som kan kalles en mellomsesong. Høsten er hverken sommer eller vinter, og derfor må vi være forberedt på å måtte håndtere begge deler når vi er i fjellet. Det er ikke helt uvanlig å ha med seg både dunjakke og badebukse på samme tur. Været kan snu fort, og det er lurt å pakke godt med varme klær, lue og votter (dette gjelder også sommerstid). Å ha regnjakken eller dunjakken lett tilgjengelig i toppen av sekken er lurt. Da er det kjapt og enkelt å ta den på seg når det trengs.

Sjekk Turlagets føremeldinger

Vi oppdaterer våre føremeldinger når vi får informasjon fra våre frivillige dugnadsarbeidere eller turledere som går i fjellet, så det er er lurt å lese seg opp der før du legger av sted. Om du ikke finner tilfredsstillende informasjon der, så kan du kontakte Tursenteret vårt, eller du kan rett og slett spørre på facebookgruppen Friluftsliv i Vestland

Vegvesenets webkameraer

En annen god kilde til informasjon er å klikke seg inn på de ulike webkameraene som Vegvesenet ​​​​​​​har satt opp. Da får du sett selv hvordan de faktiske forholdene på fjellovergangene er.

Trange parkeringsplasser

Vi har i forbindelse med populære turmål opplevd at flere parkeringsplasser er fulle, særlig på godværsdager. Sjekk gjerne ut parkeringsmulighetene før du drar på tur. Velger du et turmål som ikke alle andre kjenner til slipper du selvsagt overfylte parkeringsplasser. Du kan jo også reise med buss eller tog.

Å reise kollektivt

Nettjenesten Entur lar deg enkelt finne kollektive reiser i Norge - enten det er med buss, tog, trikk, bane eller båt. Skriv inn din hjemadresse og startstedet, så finner nettsiden raskeste kollektive reisemåte for deg.

Tips til bålbrenning

I perioden 15. april til 15. september er det generelt bålforbud i Norge, men etter midten av september kan du brenne bål. Se etter steder hvor det har blitt brent bål fra før, for å unngå unødig skade på naturen. Unngå å tenne bål hvis underlaget kan ta fyr og ikke tenn bål når det er sterk vind. Ikke lag bålet tett inntil busker og trær eller rett på fjellberg, da det kan sprekke. Sørg for å ha vann i nærheten.

Tips til pakking av sekken

Pakking av tursekken kan være en vitenskap i seg selv, men med noen enkle pakketips kan du få orden i sakene og gjøre sekken bedre å bære. Alt bør pakkes inn i sekken, med unntak av lette gjenstander (som for eksempel liggeunderlag). Legg tunge gjenstander inn mot ryggen. Soveposen legger du nederst. Legg ting du trenger under turen (regntøy, skift, mat og lignende) lett tilgjengelig i topplokk og sidelommer. Kart og kompass, eller GPS, har du i lommen eller i en egen kartmappe. Pakk tingene inn i plastposer eller vanntette pakkeposer, så holder det seg tørt i tilfelle regn. Pass på at vekten blir likt fordelt på begge sider av sekken. Ha gjerne en matbit i jakkelommen, og drikke lett tilgjengelig. Ha system på hva du legger hvor, slik at det er lett å finne frem når du trenger det.

Kan du Fjellvettreglene?

Hvilke regel kan du? Den om at man ikke skal legge ut på tur alene? Eller at det er ingen skam å snu? Å friske opp Fjellvettreglene - og følge dem - er lurt. Ta en titt på dem før du legger ut på tur.

Turen starter på UT.no

UT.no er Norges største turplanleggingsverktøy. Her finnes tusenvis av gode turtips og rutebeskrivelser. Informasjon om hyttene ligger også her. Det ligger i tillegg mange flotte artikler der om ulike emner som inspirerer til tur og opplevelser.

Våre turer og kurs
Tur til Olsnessåta på Osterøy etter fellesmøte 12.–13. november, 2022.
Våre turer og kurs
Medlemsfordeler i Turlaget
Sti mellom Breidablik og Vending, august 2023.
Medlemsfordeler i Turlaget