Ulriken, 7-fjellsturen 28. mai 2023.

7-fjellsturen - ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på hva mange spør om.

Publisert: 21. mai 2024
Artikkel

Hvor finner jeg all informasjon om 7-fjellsturen?

Aktuelle linker og informasjon finner du her.

Hvis jeg har meldt meg på digitalt - kan jeg da få et startkort?

Nei, det kan du ikke. Du kjøper startkort enten digitalt eller så kjøper du et startkort i papir over disk hos Tursenteret i Marken. Du kan ikke ha begge deler.

Hvordan registrerer jeg meg på fjelltoppene?

Det er hovedsaklig digital registrering på fjelltoppene. Sjekk inn på toppene via UT-appen. Dette gjør du slik:

• Last ned UT-appen og lag deg en bruker.
  • Søk etter "7-fjellsturen 26. mai 2024" i appen. Det er denne listen du skal bruke når du sjekker inn på 3/4/7-fjellsturen.
  • Gå inn i denne listen og sjekk inn på toppen du er på. Husk at du må tillate posisjon/stedstjeneste.

De som har kjøpt startkort i papir i vårt Tursenter klipper dette på hver topp. Klippetenger tilgjengelig på de 3 første toppene dagen før.

Går det busser til startpunktet i Gravdal?

Det blir satt opp busser fra Nygaten v/Marken til Gravdal. Vi oppfordrer så mange som mulig å benytte seg av dette tilbudet. Bussene går fra kl. 05.30 til kl. 08.30. Bussturen er inkludert i påmeldingsavgiften. Det er ikke mulig med påstigning underveis.

For kjørende tillates ikke parkering ved hagesenteret i Gravdal sin parkeringsplass eller snuplass for buss samme sted. Biler som sperrer alminnelig ferdsel kan bli tauet vekk for eiers regning.

Får jeg 7-fjells t-skjorte?

Du får t-skjorte etter å ha fullført 3/4/7-fjellsturen. Barna som ønsker det får også diplom. For å få utdelt t-skjorte må du vise frem ordrebekreftelsen på deltagelse 7-fjellsturen.

Er Røde Kors tilstede?

Ja, det er de. Røde Kors hjelpekorps er på plass flere steder i løypen og tar seg av enkel førstehjelp og bidrar med sikkerhet. Oppsamlingstropp går igjennom løypen til slutt.

Er det toaletter langs løypen?

Det er satt ut toaletter ved start i Gravdal, på Årstad, ved Montana og ved Ulriksbanens nedre stasjon.

Hvor lang er turen?

7-fjellsturen er 35 km, 4-fjellsturen er 20 km og 3-fjellsturen er 10 km.

Hvor lang tid tar det å gå turen?

7-fjellsturen tar normalt sett mellom 8 og 12 timer. 4-fjellsturen tar 6–8 timer, og 3-fjellsturen 4–6 timer.

Det frarådes å starte på stigningen til Ulriken etter kl. 16.30. Deltagere kan ikke starte på oppstigningen fra Svartediket til Fløyen senere enn kl. 20.00.

Hvor kan jeg fylle på vann?

Alle deltakere må sørge for å ta med seg og få nok mat og drikke i løpet av turen. Det er mulig å kjøpe mat, drikke og is på Ulrikens topp og på Fløyen. Påfyll av vann får du på Årstad VGS (serverer også saft), Ulrikens topp, Fløyen, og Platou Sport har drikkestasjon Tindevatn/ Rundemanen hvor de deler ut saft. Husk egen drikkeflaske.

Jeg skal ikke gå turen likevel, får jeg pengene tilbake?

Innbetalt påmeldingsavgift refunderes ikke - se punkt 2. i generelle vilkår for 3-, 4-, 7-fjellsturen. Men du kan gi eller selge ditt startkort til andre. Send oss navn, alder, e-post og tlf til ny deltager på bht@dnt.no.

Hvilke fjell inngår i 7-fjellsturen?

7-fjellsturens rute: Gravdal–Lyderhorn–Damsgårdsfjellet–Ulriken–Fløyen–Rundemanen–Sandviksfjellet. Målgang i Marken. Totalt 35 km og 2500 høydemeter.

Hvilke utmerkelser får man etter å ha gått 7-fjellsturen flere ganger?

Alle som fullfører får 7-fjells t-skjorte ved målområdet. Barna som ønsker får diplom. Dersom du er over 65, eller under 12 år, godtar vi 3- og 4-fjellsturen som en 7-fjellstur på veien mot medaljer og statuetter. Her er utmerkelsene du kan kjøpe.

Kan jeg ta hunden min med?

Ja, det kan du, men vis hensyn til turgåere som vil passere og plukk opp etter hunden din. Ta med godbiter også og pass på at hunden får nok drikke. Vi setter ut hundeskåler med vann på Årstad og i Marken.

Hvis du har flere spørsmål, så ta kontakt med Turlaget på e-post bht@dnt.no eller på telefon 55 33 58 10.

Våre turer og kurs
Tur til Olsnessåta på Osterøy etter fellesmøte 12.–13. november, 2022.
Våre turer og kurs
Medlemsfordeler i Turlaget
Sti mellom Breidablik og Vending, august 2023.
Medlemsfordeler i Turlaget