Barnas turlag med familicamp på Sota sæter i Juli 2015.

Seks feite fisketurer

Nå er det på tide å prøve fiskelykken på fottur i fjellet. Tar du med fiskestang, primus og smør i sekken kan du spise sprøstekt fisk til lunsj. Her er seks gode områder du kan få napp i sommer.

Publisert: 05. oktober 2023
Skrevet av: Helle Andresen
Inspirasjon

Napp på vidda

Gutt fisker i fjellvann.
På Hardangervidda er det mange muligheter for storfangst.

For mange er Hardangervidda ensbetydende med fisketur. Om sommeren ser vi ofte fjellvandrere lange av gårde under store, duvende sekker på vei til å høste av viddas spiskammers. For deg som kribler etter å få napp kan vi røpe en offentlig hemmelighet: I området sørvest på vidda er det god og feit fisk å få. Kalhovd turisthytte er et fint utgangspunkt for noen dager blant innholdsrike fiskevann. På turen over til Stordalsbu går du forbi en rekke små og store vann der du kan få ørret opp til tre kvart kilo. Synes du fisken er liten, så husk at det er de små som smaker aller best. Velger du å ta med telt, er det flust av fine leirplasser underveis.

Villmarksliv ved Femunden

Innsjøen Femunden i solnedgang
Langs Femunden venter skikkelig villmark.

Blant furuer og innsjøer ved Femundens østbredd skal det godt gjøres å ikke få napp. Med Svukuriset turisthytte som utgangspunkt kan du legge av gårde med stangen i sekken og ta en god pause ved Røvoltjerna. Her er det mange som har hentet opp ørret, røye og abbor. Ta med deg primusen, hiv fisken i panna og nyt villmarkslivet. Videre går turen til Røvollen. Den ligger i Røavassdraget, et meget ettertraktet område for fiskere som vet å sette pris på gode fangster. Tar du med deg telt, kan du slå deg til her inne et par dager.

Annonse:

En kilo til middag?

Tre ørret ligger i gresset.
Dra til Finnmark og test om ørreten biter!

Drømmer du om å gå over Finnmarksvidda med stangen i sekken og så slå deg ned ved et vann der fisken biter villig? Hvis du legger av gårde fra Jotka Fjellstue skulle du ha gode sjanser for fine fangster. På veien mot Bojobæskihytta passerer du Juovvajavri/Urvannet. Her er det ikke uvanlig å hale i land fine ørreter på én til halvannen kilo. Andre fine vann i området er Langvatnet og Tvillingvannan, der kan man få storvokste røyer. Fra midten av august er det vanligvis slutt på myggen. Vidda kan være værhard, så kle deg godt. Ta med litt ved til bålet, her er det ikke mange trær.

Prøv lykken i Stølsheimen

Pappa og tre barn sitter på båt ved vann.
På Solrenningen er det kano og robåt som gjestene kan benytte.

Hva med å satse på fiskelykke på Solrenningen turisthytte i Stølsheimen? I Solrenningsvatnet, som ligger rett ved hytta, er det masse fin ørret. Unngå å fiske ved elveutløpet nedenfor hytta, for der biter ikke ørreten særlig mye. Prøv deg heller litt lenger utpå vannet, utenfor odden, der kan du få storfangsten. Det er kano og robåt ved hytta, som du kan benytte. Solrenningen er selvbetjent og har 30 sengeplasser. Turen inn til hytten går på nyrestaurert sti gjennom grønt og vennlig landskap, uten stigning. Stedet passer supert for barnefamilier.

Mirakler i Snåsa

Mann som tar på krok på fiskestang, i solnedgang
Fiskekort til Holderen kjøper du på iNatur.no Foto: Marius Dalseg Sætre.

Når du haler opp store rugger i innsjøen Holderen, kan også du føle deg bønnhørt. Dette er et av Nord-Trøndelags beste fiskevann, som grenser til Sverige. Her svømmer ørret, røye og harr av god kvalitet. DNT Nord-Trøndelags sjarmerende hytte Bekkstuggu ved Holden fjellgård er et fint tilholdssted noen dager. Her har du også tilgang til båt. Vi anbefaler å ta turen bort til Skjeldbreien og prøve fiske lykken også der. Og mens fisken tilberedes, kan du ta med deg bærbøtta og fylle den med fjellets gull – molter.

Velg og v(r)ak

Kvinne sitter ved bredden av et vann og fisker.
I Langsua kan du fiske i store fjellvann, små skogstjern eller i bekker og elver.

I Langsua nasjonalpark er det godt å være en fisker på tur. Her er vann og elver så det holder, og mellom DNT-hyttene fins det flere små, åpne buer som fjellstyrene tilbyr turfolket. De er svært enkle, men velholdt, med kokemuligheter og senger. Det betyr at du gjerne kan la teltet ligge igjen hjemme. Fra Liomseter går turen til Storkvolvbua, deretter til Haldorbu før du vender nesa tilbake til Liomseter. Turen går i et snilt terreng, med sauer og kyr på beite.