Vennetur til Troms Turlag sin ubetjente hytte Ringvassbu på Ringvassøya.

Kokkeler på en selvbetjent DNT-hytte!

Bli en "stjernekokk" med litt ekstra krydder og friske grønnsaker i sekken.

Bogskinke. Pasta di Parma. Bacalao på boks. Syltetøy i porsjonspakninger. Havregryn og tørrmelk. Dette er hermetikk og tørrmat du får tilgang til på selvbetjente hytters proviantlager. Kanskje ingen store kulinariske opplevelser, men for mange er dette mer enn nok, og det meste smaker jo godt når man er sliten og sulten! Likevel er det noen enkle grep du kan ta for å imponere turfølget.

Lite rom med masse skap og hyller fulle av matvarer og hermetikk.
Proviantlager på ei selvbetjent DNT-hytte. Foto: DNT

– Man kommer langt med et par hvitløksfedd, noen urter og en skvett rødvin eller fløte, forteller kokk Knut Foldrup til Bergen og Hordaland turlag. Fløte som er laktosefri eller havrebasert har lang holdbarhet og tåler godt et par dager i sekken. Du vil som regel finne salt, pepper, smør og olje på hytta, og i blant har andre turgåere satt igjen litt godt krydder eller annet til fri benyttelse og glede for neste hyttegjest.

Annonse:

Foldrup lager mat på fjellsportgruppens gourmetturer, og han har flere tips å by på om du for eksempel skal lage Joikakaker.

– Noen skiver medbrakt brunost og knuste einebær er enkelt å blande inn i sausen for å bryte opp litt, og bruker du potetmos som tilbehør, kan du blande inn både gressløk og sellerirot som er kokt mør, sier kokken.

Kvinne i blå genser sitter ved et frokostdekket bord og drikker kaffe.
HYTTEKOS: Med noen ekstra matvarerer i sekken kan du diske opp til gode måltider på DNTs selvbetjente hytter. Foto: Sindre Thoresen Lønnes

Hermetiske grønnsaker finnes normalt i proviantlageret, men ta gjerne med noen friske grønnsaker og urter for å heve måltidet. På den måten blir også maten en del av turopplevelsen.

Pakk noe av dette i sekken for en ekstra flott middag på selvbetjente hytter:

• Parmesan
  • Spekeskinke
  • Tørket sopp eller annen frysetørret frukt/grønt/bær
  • En liten flaske god olivenolje
  • Plukk bær og sopp på vei til hytta eller pakk med fiskestang
  • Krydder (velg de i poser for lite vekt!)
  • En liten pepperkvern
  • Litt vin på en flaske
  • Hvitløk eller sjalottløk
  • Chilli
  • Kardemomme

PS! Utvalget tørrvarer og hermetikk varierer på hyttene. Se proviantlistene hos den DNT-foreningen som driver hytta. Hvilken forening som driver hytta finner du under den enkelte hytta på UT.no.