Kiellandbu. September 2022.

Seks supre sensommerturer du rekker på en helg

Fint vær og lite folk - kan det bli bedre? Sensommeren er midt i blinken for å dra på en helgetur. På tampen av august og i september byr fjellet på en forlenget smak av sommer og en forsmak på høsten.

Publisert: 10. mai 2023
Inspirasjon

Finn en ledig helg eller to og sett kursen ut for tre dagers naturlig og nydelig påfyll. Du rekker mye på en helg. Velg turmål etter værutsikter, form og erfaring. Pakk sekken smart, så du er klar for skiftende forhold. Vi setter deg på sporet.

Herlig helg på Hardangervidda

Ettermiddag på Tyssevassbu

Hardangervidda er lett tilgjengelig på grunn av mange fine hytter og ruter med nærhet til veier og offentlig transport. Bli servert middager på betjente hytter, møt hyggelige folk og nyt rolige kvelder ved peisen- det gir den store helgefreden- og fryden.

Ta toget til Finse og start på den store flotte hytta Finse. Neste dag er en spennende og mer krevende tur hvor du opplever Nord-Europas største høyfjellsplatå å veien til Krækkja. Deretter velger du mellom å ta turen sakte og rolig mot Haugastøl eller en lengre tur til Tuva for å så gå videre ned til Ustaoset for toget hjem.

Rondvassbu som base i Rondane

Rondvassbu er et topptureldorado.

Praktfulle og populære Rondane har godt helgetekke. Rondvassbu er midtpunktet i Rondane og er en meget populær hytte med fristende topper 2000-meters topper på alle kanter. Hva med å bo her en helg og utforske Veslesmeden, Storronden eller sjefen selv, Rondslottet?

Trekanten i Trollheimen

Første etappe av Trekanten i Trollheimen mellom Gjevilvasshytta og Trollheimen.

Det er ikke uten grunn at Trekanten i Trollheimen kan smykke seg med en plass på Turistforeningens liste over de mest populære fjellturene i landet. Og enda bedre, dette er en tredagers rundtur du rekker på en langhelg! Turen går i storslagen natur mellom Gjevilvasshytta, Jøldalshytta og Trollheimshytta.

Klassisk rundtur i Suldalsheiene

Stranddalen turisthytte sommeren 2022.

Suldalsheienes vakre stølsområder og frodige høyfjellsterreng innbyr til lange dager på fjellet. Denne turen går innom en av Stavanger Turistforenings flotteste hytter, Stranddalen, og er en fin helgetur.

Et kort og bynært helgeventyr

Bilder fra Nydalshytta, Røverhula og Fjellvang

Hva med en enkel overnattingstur i vakre Lillomarka, hvor du kan reise kollektivt til og fra? Etappene er korte og passer dermed godt for mange. Ta toget til Movatn og gå til hjemmekoslige Fjellvang og den bittelille sjarmerende Røverhula. Disse ubetjente DNT-hyttene ligger rett ved Sinober hvor det kan være hyggelig å ta en vaffel eller bolle når dere kommer frem. Neste dag går til Kjul, via Brennberget, som er Lillomarkas høyeste punkt med vidt utsyn over Nordmarka og Romeriksåsene.

Turtips: Har du lyst til å ta denne turen til neste nivå? Sjekk ut Topptur fra hytte til hytte i Nordmarka

Ta ettermiddagsbussen fra Bodø og opplev Beiarfjellet og Saltdal

En ukes tur hytte til hytte i Saltfjellet Svartisen Nasjonalpark, oktober 2016. Børvatnet, Lurfjellhytta, Lurfjell, Børvasstindene, Tverrbrennstua, Beiarfjellet, Bjøllåvatnet, Bjellåvasstua, Midtistua.

Fra busstoppen på Beiarfjellet til første overnatting på fredag ettermiddag følger du godt rødmerket sti 2 km sørøstover til Tverrbrennstua. Multer er det som regel mer enn nok av på myrene omkring i dette området! Neste dag er det en litt lengre etappe (21 km) fram til neste overnatting som er Bjellåvasstua, Bodø og Omegn Turistforenings mest populære fjellhytte. Distansen dit går i lettgått terreng med noe stigning gjennom Gåsvatnan landskapsområde og videre inn i nasjonalparken. På søndagen går turen til Russånes, via en del av den historiske Telegrafruta, med en del nedover til busstoppen før turen går tilbake til Bodø sentrum.

Beiarfjellet - Saltfjellet - Saltdal