Arendalsuka: Stans naturtapet, styrk folkehelsa
Hva må til for å stanse naturtapet og styrke folkehelsa, spør vi under Arendalsuka.
Norsk natur og friluftslivsområder er under betydelig press. Bare mellom 2014 og 2018 gikk over 70 kvadratkilometer med friluftslivsområder tapt, og nå viser en ny DNT-rapport at friluftslivsområder fem ganger så stort som Oslo kommune er satt av til ytterligere utbygging. Fra før vet vi at mer enn halvparten av de som bor i tettbygde strøk, mangler trygg tilgang til nærnatur.
Likefullt vet vi at naturen har en rekke positive effekter for helsa vår, og at det å ha natur i nærheten av der man bor er viktig for at vi skal komme oss ut i hverdagen.
Hvorfor er vi da ikke bedre til å beskytte naturen og friluftslivsområdene våre? Snakker helsepolitikerne nok med de som beslutter utbygging? Og hvordan stopper vi naturtapet?
12. August kl.10-11 inviterer Den Norske Turistforening (DNT) til debatt under Arendalsuka. Her får du blant annet høre fra:
- Inger Lise Blyverket
Generalsekretær, Den Norske Turistforening (DNT) - Frode Jacobsen
Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet - Ingrid Nergaard Fjeldstad
Medlem av bystyret i Bergen, Venstre - Gina Lund
Statsforvalter, Agder - Margarita Novoa-Garrido
Forskningssjef, Norsk institutt for naturforskning (NINA).
Her møter du DNT resten av Arendalsuka
I tillegg medvirker DNT til følgende arrangement:
- Tirsdag 11. august: Alle vil ha kraft, men ingen vil være nabo
- Trisdag 11. august: Naturkrisen er en styringskrise – en miljøkamp vi kan vinne?
- Torsdag 13. august: Vårt mentale heimevern: Har vi det som trengs?
Se også