Til Aktuelt

Friluftslivet og villreinen kan dele på fjellet

Stortingsmelding om villrein ble lagt fram 5. april. Les DNTs reaksjoner.

Sommer 2019.
Foto: Marius Dalseg Sætre

Villreinen i Norge har det ikke bra og trenger at menneskene gir dem mer plass. 5. april kom stortingsmeldingen som viser hvordan. DNT mener det er positivt at regjeringen slår fast at tiltak mot turgåere skal være minst mulig inngripende.

I meldingen er økt tilrettelegging av villreinvennlig ferdsel ett av fem strategiske hovedmål. I tillegg vil regjeringen ha en restriktiv arealforvaltning i villreinfjellet, bedre villreinhelsa, restaurere leveområdene til villreinen og ha en mer bærekraftig bestandsforvaltning.

Kanalisering fremfor stenging

DNT er positive til en tydelig nasjonal villreinpolitikk og trekker fram at meldingen understreker viktigheten av informasjon og kanalisering av turfolk, og at det skal brukes minst mulig inngripende tiltak.

– De fleste følger en merket sti på tur, og vi mener derfor at DNT og vårt arbeid med å styre hvor folk går tur, er en del av løsningen. Det gjør vi både med merking av stier, med informasjon og opplæring i foreningene våre og ikke minst på UT.no, der mange planlegger turene sine. Med kanalisering av ferdsel og god informasjon til turfolk kan vi bevare både villrein og friluftsliv i fjellet, sier DNTs generalsekretær Dag Terje Klarp Solvang.

Rett til å oppleve urørt natur

Solvang er glad for at prinsippet om kanalisering er så tydelig i stortingsmeldingen, men setter et stort spørsmålstegn ved at det skal utredes varige ferdselsrestriksjoner, for eksempel i områder som er viktige for villreinen i en lengre periode av året.

– Vår felles rett til å bevege oss i og oppleve urørt natur er et prinsipp vi advarer sterkt mot å rokke ved, sier han.

Forslag må revurderes

Neste år skal det vedtas tiltaksplaner for de ulike villreinområdene som skal bygge på prinsippene i stortingsmeldingen. Forslag til disse tiltaksplanene kom allerede før jul, og DNT reagerte da på at friluftslivet blir rammet uforholdsmessig hardt – med forslag om å stenge hytter og ruter som i sum er dramatiske for allmennhetens trygge tilgang til fjellet.

– Med signalene i denne stortingsmeldingen mener vi at flere av forslagene om strenge begrensninger i åpningstider og nedleggelse av stier og hytter må revurderes. Det understrekes nå at ivaretakelse av leveområdene til villreinen skal veies opp mot andre viktige samfunnsinteresser, og det mener vi ikke er gjort godt nok i forslagene til tiltaksplaner, sier DNTs generalsekretær.

Høy terskel for å stenge

I pressekonferansen om stortingsmeldingen slo statsråd Andreas Bjelland Eriksen fast at terskelen for å stenge DNT-hytter skal være høy:

– Vi ønsker så godt som mulig å legge til rette for den bruken som skjer der, og som folk har et stort ønske om å fortsette med også i framtiden. Terskelen for å gjøre endringer der, den skal være høy, sa statsråden.

Hyttebygging og kraftanlegg i villreinfjellet

DNT holder allerede hytter stengt i kalvingsperioden og flytter stier og hytter der man, basert på god kunnskap, vet at det vil gi villreinen mer plass samtidig som turgåere kan beholde trygge ruter. Solvang presiserer at DNT er klare for å gjøre mer, men at endringer i friluftslivet ikke vil monne om andre aktører, som kommuner, kraftselskaper og andre fortsetter som før.

– Vi merker oss at statsråden understreker at det nå skal være høy terskel for nye inngrep i villreinfjellet. Det er bra. Likevel skulle vi ønske at meldingen var mer forpliktende når det gjelder hyttebygging, energianlegg og annet som spiser av villreinens leveområder. Vi etterlyser også lovnader om at regjeringen skal ta de grepene som virkelig monner, som å legge veier i tunell, selv om det i kroner og øre vil koste mer enn å ofre friluftslivet, sier Dag Terje Klarp Solvang.

To menn utendørs ser i kameraet.
Klima- og miljøministeren og DNTs generalsekretær tidligere i år.

Les mer om DNTs arbeid med villrein

DNT har hytter og ruter i mange villrein- og tamreinområder. Derfor jobber vi for å bidra til en bærekraftig villreinforvaltning og tilrettelegge for et friluftsliv som tar hensyn til villrein og tamrein.

Temasider: Villrein og tamrein