Dame går i fjellet

Innpass i turlederstigen til DNT

Turlederutdanningen i DNT har til hensikt å formidle kompetanse til å lede turer og kurs på sitt nivå. I utgangspunktet skal alle turledere i DNT følger den ordinære turlederutdanningen, men det er mulig å søke om innpass i DNTs turlederstige på bakgrunn av utdanning og erfaring.

Felles for alle turledere, er krav om gjennomført DNT ambassadørkurs. Det gis ikke fritak fra dette, eller følgende kurs:

• Nærturlederkurs
  • Aktivitetslederkurs
  • Grunnleggende turlederkurs

Søknad om innpass som DNT sommerturleder

Søknad om innpass på bakgrunn av erfaring

Mange erfarne personer blir i dag benyttet som turledere i DNTs medlemsforeninger uten en formell godkjenning. Vi ønsker å legge til rette for at alle turledere som benyttes er godkjente DNT-turledere.

Kriterier for innpass på bakgrunn av erfaring:

• Være svært godt kjent med DNTs hytte- og rutenettet
  • Være svært godt kjent med ansvarlig medlemsforening
  • Gjennomført «NF grunnkurs førstehjelp for friluftsliv» eller tilsvarende siste 5 år.
  • Anbefalingsbrev fra aktuell medlemsforening

I tillegg kreves gode ferdigheter innen:

• Orientering i sommerfjellet under krevende forhold

Søknad om innpass på bakgrunn av utdanning

60 studiepoeng i friluftsliv fra en norsk høyere utdanningsinstitusjon, og gode ferdigheter innen:

• Orientering i sommerfjellet under krevende forhold ​​​​​​
  • Gruppeledelse

Kandidaten må ha gjennomført «NF grunnkurs førstehjelp for friluftsliv» eller tilsvarende siste 5 år.

Kandidaten må være godt kjent med DNTs hytte- og rutenett, og dokumentere minst 5 egenturer i sommerfjellet med flere dagers varighet, utenom utdanningen.

Tre skiløpere navigerer, mann peker fremover. Foto.
En vinterturleder skal kunne orientering i vinterfjellet under krevende forhold. Foto: Marius Dalseg

Søknad om innpass som DNT vinterturleder

Søknad om innpass på bakgrunn av erfaring

Kriterier for innpass på bakgrunn av erfaring:

• Være svært godt kjent med DNTs hytte- og rutenettet
  • Være svært godt kjent med ansvarlig medlemsforening
  • Ha ledet minst 10 turer med flere dagers varighet, eller 20 dagsturer i fjellet for DNT vinterstid
  • Gjennomført "NF grunnkurs skred" eller tilsvarende
  • Anbefalingsbrev fra aktuell medlemsforening

I tillegg kreves gode ferdigheter innen:

• Orientering i vinterfjellet under krevende forhold
  • Overnatting ute i vinterfjellet

Søknad om innpass på bakgrunn av utdanning

180 studiepoeng i friluftsliv fra en norsk høyere utdanningsinstitusjon, og gode ferdigheter innen:

• Orientering i vinterfjellet under krevende forhold ​​​​​​
  • Overnatting ute i vinterfjellet
  • Gruppeledelse

Kandidaten må ha godkjent:

• «NF grunnkurs førstehjelp for friluftsliv» eller tilsvarende siste 5 år.
  • «NF grunnkurs skred» eller tilsvarende.

Kandidaten må i tillegg være godt kjent med DNTs hytte- og rutenett, og dokumentere minst 5 egenturer i vinterfjellet med flere dagers varighet, utenom utdanningen.

Søknad om innpass i DNTs turlederstige (søknadsskjema)