To kvinner ser på kart i vinterlandskap

Ferskingkurs med DNT

Ferskingkursene arrangeres over hele landet og er åpne for alle som ønsker å lære mer om friluftsliv. De er både for dem som har gått litt på tur før og dem som er helt nybegynnere.

Dette er praktiske kurs der deltakerne selv skal få prøve seg på bålfyring, matlaging ute, bruk av primus, kart, kompass og turplanlegging. Man lærer også om bekledning, pakking av dagstursekk, allemannsretten, stier og merking, spørløs ferdsel, overnattingstur og telt, og DNTs hytter og tilbud.

Etter endt kurs får man kursbevis og en fin håndbok i friluftsliv.

Det finnes to typer ferskingkurs:

• Ferskingkurs i friluft hvor målet er å bli trygg på å planlegge og gjennomføre dagsturer i skog og mark. Kurset arrangeres over to dager eller flere kvelder. Totalt 10 kurstimer.
  • Fersking på overnatting hvor målet er å planlegge og gjennomføre en overnattingstur. Kurset gjennomføres med et planleggingsmøte og en overnatting. Totalt 20 kurstimer.

Tanken er ikke at folk etter endt kurs skal være klare for å krysse Hardangervidda på ski, men at de skal kunne gå på dagsturer i nærmiljøet og koble dagsturene sammen med en overnatting. I tillegg til økt kompetanse, ønsker vi at deltakerne får økt trygghet, selvtillit og inspirasjon til å oppsøke nye naturopplevelser på egenhånd og ta med andre på tur.

DNTs medlemsforeninger holder kurs med jevne mellomrom. Ta kontakt med din lokale medlemsforening for kurs nær deg eller om du ønsker et tilpasset kurs for din gruppe.