Til DNT Valdres
Kremtopp 2023 med kart
Fottur

Kremtoppjakt i Valdres

Å gå på tur er en flott aktivitet alene eller med andre. Noen ganger gir det et lite ekstrapuff til å komme seg over dørstokken om det er et opplegg man kan henge seg på.

Også i 2023 vil DNT Valdres ha et tilbud til alle som liker turkarusell og et mål for turene. Vi har valgt ut 12 flotte turmål som er lokalisert i alle de ulike valdreskommunene. Enkelte topper kanskje litt mindre kjente, men likevel flotte turmål. Toppene har forskjellige vanskelighetsgrader: Grønn, Blå, Rød, Sort.

Årets kremtoppjakt foregår i perioden søndag 25. juni til søndag 15. oktober 2023.

Klarer du å besøke alle i løpet av bar­marksesongen i år? Ta utfordringen da vel! I tillegg til de flotte turene du vil få, venter et synlig premiebevis til:

• de voksne som greier minst 10 av toppene
  • de barn (under 16 år) som besøker minst 5 av toppene

Hvordan registrer du bestigningene?

Du kan registrere elektronisk via UT appen. Søk opp listen "Kremtopper i Valdres 2023" (tilgjengelig kvelden før oppstartsdato) og når du er i nærheten av målet, registreres målet ved å trykke på SjekkUT.

Skal vi kunne vite hvem som er barn (under 16 år) som besøker minst 5 av toppene, må også alder registreres i UT appen.

Bruker du ikke UT appen, tar du en selfie med det karakteristiske av toppen som bakgrunn, slik at vi kan gjenkjenne hvor du har vært. Når kravet til antall topper er fullført, kan du sende e-post med dato for besøk, vedlagt bildene du tok på toppene, navn og evt. medlemsnummer i DNT Valdres, samt alder for de under 16 år til: kremtopper@dntvaldres.no

For hver av toppene finner du nedenfor:

Kort beskrivelse av én atkomstrute (for enkelte to alternativ) til hver av toppene (vi gjør oppmerksom på at noen av toppene har flere vanlige ruter, og de som er kjent fra før går naturligvis den veien de kjenner eller foretrekker, men for å gjøre det enklest mulig for de som ikke har vært på toppene før, har vi primært valgt ut én rute).

Ha alltid med kart og kompass som sikkerhet.

Dersom du ønsker grundigere beskrivelser anbefaler vi turbøkene "På tur i Valdres, Øst" og "På tur i Valdres, Vest" fra Glittertind forlag i Skrautvål. I bøkene er flere alternative ruter beskrevet og stiplet inn på gode kart, og det er mange flotte bilder.

Grunnet overgang til nye hjemmesider oktober 2023 er det ikke lagt inn mer om Kremtoppjakten 2023 her, men beskrivelser av kremtopper for 2024 kommer neste vår.