Informasjon til aktive turledere

På denne siden finner du som er turleder informasjon som er relevant for deg og ditt virke som turleder.

Publisert: 09. januar 2024
Artikkel

Turplanlegging
Alle turer krever god turplanlegging. Planlegging er ikke bare inspirerende og gøy, men også en nødvendighet for å gjøre turen til en tryggere opplevelse. Ved å planlegge godt, søke informasjon og kartlegge mulige farer kan vi minimere sjansen for at noe skal gå galt på tur.

- Veileder for planlegging av aktivitet i DNT
- Veileder for vannaktivitet

Turbeskrivelse
Send inn turbeskrivelsen til administrasjonen så tidlig som mulig så publiserer vi denne på aktivitetssystemet. Man skal beskrive turen på en slik måte at leseren får lyst til å melde seg på og beskrive turen med relevant og viktig informasjon slik at de selv kan vurdere om dette er en tur som passer deres ferdighetsnivå og motivasjon eller ikke.

Risikovurderingsskjemaer
Ryggmargen i vårt sikkerhetsarbeid er Risiko og sårbarhetsanalysen for å redusere faren for skader/hendelser. Risikovurdering er en viktig del av DNTs HMS-ansvar.

Å vurdere risiko er en kontinuerlig prosess der vi må gjøre jevnlige kartlegginger og vurderinger av farene og problemene i virksomheten, herunder våre turer og aktiviteter. Det skal holde risikonivået så lavt som mulig.

Alle turer i DNT regi skal risikovurderes av turlederen/turlederne. Det aktuelle skjemaet fylles ut og sendes til kontakt i administrasjonen - evt dnt.sunnmore@dnt.no før turen starter.

Sikkerhet
Vi har et ansvar for tilrettelegging av trygg aktivitet for frivillige og deltakere. Sikkerhet er førsteprioritet på alle turer.

Hendelse
Ved alvorlige hendelse/skade, kontakt DNT Sunnmøre så snart praktisk mulig. Følg krisearket til DNT Sunnmøre.
I etterkant av alvorlige skader/uønskede hendelser på tur/kurs skal turleder ta kontakt med administrasjonen.

Reiseregning
Turleder får dekt reisekostnader. Send inn reiseregningsskjema, helst innen 2 uker etter turen. Skjemaet finner du under "aktive frivillige i DNT Sunnmøre".

Kursing/utdanning
Turlederutdanningen i DNT har til hensikt å formidle kompetanse til å lede turer og kurs på sitt nivå. Det er krav om gjennomført DNT ambassadørkurs for alle DNTs turlederkurs.

I utgangspunktet er det ønskelig at alle som skal være turledere i DNT følger den ordinære turlederutdanningen, men det er mulig å søke om innpass i DNTs turlederstige på sommerturleder/vinterturleder på bakgrunn av utdanning og erfaring.

Det skal være trygt å gå på tur med DNT, og det er derfor viktig at alle turledere har god førstehjelpskompetanse. Turledere bør ha førstehjelpskurs minst hvert 5.år.

Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.