Sikkerhet

God planlegging er halve turen eller dugnaden. Vi har et ansvar for tilrettelegging av trygg aktivitet for frivillige og deltakere.

Publisert: 09. januar 2024
Artikkel

Sikkerhetsarbeidet er viktig
I henhold til lovverket er det spesielt fem hovedplikter vi må følge opp i vårt sikkerhetsarbeid. Dette er: kunnskapsplikten, aktsomhetsplikten, opplysningsplikten, dokumentasjonsplikten og internkontrollplikten.

DNTs og turleders ansvar
Turledere bør kjenne til "DNTs ansvar for tilrettelegging av trygg aktivitet". Dette dokumentet gir innsikt i hvilket ansvar DNT sine medlemsforeninger, lokallag, grupper, turledere og frivillige på dugnad har i forbindelse med tilrettelegging og gjennomføring av aktivitet og dugnad, samt forslag til hvordan man kan ivareta dette ansvaret på en god måte i praksis.

Opplæring og kursing
Alle turledere må i tillegg til turlederstigen og førstehjelpskurs bidra til å øke sin egen kompetanse på sikkerhet. Vi oppfordrer alle turledere blant annet til å ta det digitale kurset "Planlegging av trygg aktivitet" i Motimate. Her registrerer du deg i motimate og får tilgang til kurset.

Risikovurderingsskjemaer
Ryggmargen i vårt sikkerhetsarbeid er Risiko og sårbarhetsanalysen for å redusere faren for skader/hendelser. Derfor skal alle turer i DNT regi skal risikovurderes av turlederen/turlederne. Det aktuelle skjemaet fylles ut og sendes til kontakt i administrasjonen - evt dnt.sunnmore@dnt.no før turen starter.

• Risikovurderingsskjema for dugnad.docx

Målet med vårt sikkerhetsarbeid

• Unngå tap av liv
  • Unngå personskader
  • Skape trygge rammer for frivillige og deltagere på turer, aktiviteter og dugnader

Hvis uhellet er ute
Hvis det skulle skje et uhell på tur må dette informeres om til administrasjonen i DNT Sunnmøre slik at vi kan følge opp og bistå, samt loggføre hendelsen. Finn kontaktinformasjon til administrasjonen. Eventuell informasjon kan sendes til linda.flem@dnt.no

Ved alvorlig ulykke/hendelse har DNT organisert beredskap som skal bistå for ulykker på våre aktiviteter og anlegg. Beredskapen er beskrevet i beredskapsplanen. Handlingsplan ved ulykke beskriver hvordan en går fram for å varsle en ulykke/hendelse. Loggskjema når ulykke meldes beskriver opplysninger som må gis når ulykke/hendelse varsles. DNT/DNT Sunnmøre håndterer media. Politiet varsler pårørende.

Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.