Aktuelle kurs for deg som er frivillig i DNT Sunnmøre

DNT Sunnmøre tilbyr flere kurs for våre frivillige. Vi er stolte over turlederstigen vår og tilbyr flere andre kurs slik at frivillige skal være trygge på tur. Blant annet arrangeres førstehjelpskurs, kart- og kompasskurs, merkekurs og mange flere.

Publisert: 10. januar 2024
Artikkel

Turlederutdanning
Vi trenger mange turledere for å skape aktivitet og arrangere turer. DNTs turlederutdanning er plassert i en stige, hvor hvert trinn bygger på det forrige. Stigen består av ett teorikurs og tre praktiske turlederkurs. Du velger selv hvilket trinn du ønsker å gjennomføre.

• Ambassadørkurset - tas digital på egenhånd.
  • Grunnleggende turlederkurs arrangeres ofte vår og høst
  • Sommerturleder (5 dager/2 helger) er for erfarne/aktive turledere.
  • Vinterturleder (5 dager/2 helger). For aktive turledere.

Les mer om turlederutdanningen og det å være aktiv turleder.

Digitale kurs
DNT har mange gode digitale kurs i motimate, blant annet i kart og kompass. Alle frivillig skal ta ambassadørkurset.

Andre relevante kurs

• Kart og kompass - Vi prøver å arrangere flere kart og kompasskurs for DNT-medlemmer. Dette er nyttig kurs også for våre frivillige.
  • Førstehjelpskurs - Alle turledere bør ha førstehjelpskurs siste 5 år. På sikt skal alle turledere
  • Skredkurs - for turledere som har turer på vinter og i krevende terreng.

Stifaddere
Stifaddere lærer mest av å være med erfarne stifaddere. Hver vår arrangerer vi en stifaddersamling/stifadderkurs. Det er også et digitalt DNT-kurs i motimate som man bør ta som stifadder.
For egen læring er "stiskulen" et ypperlig måte å lære mer. Stiskulen er lagd gjennom Miljødirektoratet og bygger på Statens naturoppsyn sine erfaringer med tilretteleggingstiltak.

Bilder fra sommeråpning på Rauhelleren og Solheimstulen på Hardangervidda.