Stranddalen turisthytte sommeren 2022.

Utforsk DNT-hytter i ulike turområder

Vet du hvilket fjellområde du skal til, og vil lese mer om hyttene i hvert område? Her har vi samlet informasjon om hyttene i mange av fjellområdene våre.

DNT-hytter på Hardangervidda

Hardangervidda er Nord-Europas største høyfjellsplatå. Her er det store, flate vidder, fiskemuligheter i massevis, rikt dyre- og planteliv og spektakulære fosser. På Hardangervidda finner du et bredt utvalg av betjente og selvbetjente DNT-hytter og et godt tilrettelagt rutenett.

Se alle DNT-hytter på Hardangervidda

DNT-hyttene i Bergsdalen og Kvammafjella

Bergsdalen og Kvammafjella er et vakkert og variert fjellområde mellom Vaksdal og Bulken, Kvamskogen og Hardangerfjorden i Vestland kommune. Området ligger kun halvannen time å kjøre fra Bergen.

Se alle DNT-hytter på Bergsdalen og Kvammafjella

DNT-hytter i Ryfylkeheiene

En tur fra mektige fjorder til vidstrakte fjellvidder gjennom Ryfylkeheiene er noe alle bør unne seg. Mellom koselige selvbetjente hytter og til noen perler av betjente hytter. Her får du oversikten over alle hyttene du kan besøke i magiske Ryfylkeheiane.

Se alle DNT-hyttene i Ryfylkeheiane

DNT-hyttene ved Folgefonna

I Folgefonna nasjonalpark kan du bevege deg fra lune fjordarmer i Hardanger, gjennom åpne daler med fossende elver, forbi blågrønne brefall og opp på høyfjellet med utsyn over platåbreen Folgefonna. Du finner tre DNT-hytter i dette spektakulære området, som man kan nå langs T-merkede stier fra Odda eller Sunndal.

Se alle DNT-hyttene ved Folgefonna

DNT-hyttene i Stølsheimen

Stølsheimen egner seg til å vandre fra hytte til hytte. Godt merkede stier, variert landskap og rike fiskevann trekker mange turgåere hit. Her kan du finne din perfekte hytte om du vil treffe andre turgåere - eller gå i ensomhet! I Stølsheimen finnes hele 12 DNT-hytter.

Se alle DNT-hyttene i Stølsheimen

DNT-hytter i Rondane

Rutenettet i Rondane er godt opparbeidet med flere betjente - og selvbetjente hytter. DNT har 8 hytter hvorav tre er betjente, og fem er selvbetjente.

Se alle DNT-hyttene i Rondane

DNT hytter i Langsua

Langsua strekker seg fra Gausdal i øst til Valdres i vest, og er en av Norges yngste nasjonalparker (opprettet i 2011). Siden 50-tallet har DNT vedlikeholdt og bygget ut tilbudet i området, og består i dag av 1 betjent- og 8 selvbetjente hytter.

Se alle DNT-hytter i Langsua

DNT-hytter i Skarvheimen

Skarvheimen har et godt opparbeidet rutenett med både betjente- og selvbetjentehytter, og DNT har 10 hytter i området.

Se alle DNT-hyttene i Skarvheimen

DNT-hytter i Femundsmarka

Femundsmarka ligger på begge sider av den mektige innsjøen Femunden, Norges tredje største innsjø. I Femundsmarka har DNT et hytte- og rutenett både på langs og på tvers. DNT har en betjent og syv selvbetjente hytter.

Se alle DNT-hyttene i Femundsmarka

DNT-hytter på Dovrefjell

På Dovrefjell ligger det 10 DNT-hytter. Rutenettet i Dovre er opparbeidet gjennom mange år, og her finner du både korte familievennlige toppturer og lengre krevende hytte-til-hytte turer.

Se alle DNT-hyttene på Dovrefjell

DNT-hytter i Breheimen

Breheimen har et godt opparbeidet rutenett med både betjente- og selvbetjentehytter, og DNT har 11 hytter i området.

Se alle DNT-hyttene i Breheimen

DNT-hytter i Jotunheimen

Jotunheimen er fastlands-Norges mektigste fjellmassiv, og byr på et omfattende stinettverk, flotte hytter og overnattingssteder blant Norges høyeste fjell. I det godt etablerte rutenettet i Jotunheimen finner du en rekke betjente og selvbetjente DNT-hytter.

Se alle DNT-hyttene i Jotunheimen

DNT-hytter på Hedmarksvidda

Hedmarksvidda er den sørligste utløperen av fjellryggen mellom Østerdalen og Gudbrandsdalen. Området byr på utallige turmuligheter, og det finnes to selvbetjente og 12 ubetjente hytter du som DNT-medlem kan ta inn på. De fleste hyttene ligger etter Rondanestien som går fra Oslo til Hjerkinn, så det er også fullt mulig å legge ut på langtur.

Se alle DNT-hyttene på Hedmarksvidda

DNT-hyttene i Trollheimen

Et besøk i Trollheimen er ikke bare en storslått naturopplevelse. Turisthyttene, fjellgårdene og den varierte naturen gjør sitt til at turen også blir en uforglemmelig kulturopplevelse. Jo, Trollheimen er kontrastrik og storslått - og få er de som angrer på at de lot seg friste til et møte med trollene.

Se alle DNT-hyttene i Trollheimen

DNT-hyttene i Sylan

Sylan / Bealjehkh er samlenavnet på fjellområdet mellom Trøndelag i Norge og Jämtland i Sverige. På både norsk og svensk side er det godt tilrettelagt for korte og lange turer, både i høyden, over vidder og langstrakte myrer.

Se alle DNT-hyttene i Sylan

DNT-hyttene i Lofoten, Vesterålen og Hinnøya

Helt på grensa mellom Nordland og Troms er det kort vei mellom turperlene. Hyttene i Lofoten, Vesterålen og Hinnøya åpner for eksotiske turer og store naturopplevelser.

Se alle DNT-hyttene i Lofoten, Vesterålen og Hinnøya

DNT-hyttene på Saltfjellet

Saltfjellet er i hjertet av Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Polarsirkelen krysser gjennom dette fjellområdet. Det er fem ubetjente DNT-hytter på Saltfjellet som er bundet sammen i et flott rutenett. Det er flere mulige start- og endepunkter som er tilgjengelig med kollektivtransport.

Se alle DNT-hyttene på Saltfjellet