DNT-hytter på Saltfjellet

Det er fem ubetjente DNT-hytter på Saltfjellet som er bundet sammen i et rutenett. Det er flere mulige start- og endepunkter som er tilgjengelig med kollektivtransport.

Bolnastua

Bolnastua er en ypperlig inngangsport til Saltfjellet der den ligger kun 200 meter fra den nedlagte Bolna stasjon og omtrent 100 meter fra E6. Sommerstid kan du kjøre helt inn. Bolnastua ligger langs den 650 km lange vandreruta Nordlandsruta.

Krukkistua

Krukkistua er ei av to gjenstående telegrafstuer i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Den ligger i utkanten av Krukkimyrene, der Bjøllåga/Biellok dovent slynger seg i slake svinger sørover Bjøllådalen/Biellokvágge.

Annonse:

Saltfjellstua

Saltfjellstua ligger midt i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark én km sør for Søre Bjøllåvatnet. Fra hytta kan du følge rutenettet på Saltfjellet i alle retninger.

Midtistua

Midt mellom Krukkistua og Bjellåvasstua, i hjertet av Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark, ligger Midtistua - den gamle telegrafstue nr. 3.

Bjellåvasstua

Bjellåvasstua ligger fritt til ved nordenden av Nordre Bjøllåvann, i Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Hytta ligger nær nok bilvei til å være et oppnåelig mål også for småbarnsfamilier, samtidig som den ligger avsides nok til å gi en skikkelig følelse av villmark.

Lønsstua

Lønsstua er selve innfallsporten til fjelleventyret på Saltfjellet og ei populær hytte blant alle typer brukere. For noen er den innfallsport til turisthyttene inne på Saltfjellet eller over mot Sulitjelma. For andre er hytta helgeturmål med dagsturer i nærområdet.

Andre startsteder for turer inn til Saltfjellet

Beiarstua

Ta bussen til Beiarstua og start eventyret inn på Saltfjellet. Skal du avslutte turen på Beiarstua og ta buss hjem må bussen bestilles.

Tverrbrennstua

Tverrbrennstua består av to hytter nær hverandre på Beiarfjellet og er et utmerket utgangspunkt for kortere og lengre turer i nærområdet, eller inn på Saltfjellet. Du kan ta buss både til og fra denne hytta.

Jordbruhytta

Jordbruhytta ligger i et naturskjønt område over og vest for Russånes. I området ligger en rekke grotter og elva Russåga kommer ut av ei like nedenfor hytta. Du kan komme med buss til Russånes (ca. 3 km) eller med tog til Røkland (ca. 10 km inn til hytta).

Telegrafruta - Historisk vandrerute

Telegrafruta er en vakker og lett turrute som følger den nedlagte telegraflinja over Saltfjellet, gjennom Saltfjellet-Svartisen nasjonalpark. Denne turen er en av våre Historiske vandreruter.

Les om turen på UT.no