Disse hyttene kan du besøke i Ryfylkeheiane

En tur fra mektige fjorder til vidstrakte fjellvidder gjennom Ryfylkeheiene er noe alle bør unne seg. Mellom koselige selvbetjente hytter og til noen perler av betjente hytter. Her får du oversikten over alle hyttene du kan besøke i magiske Ryfylkeheiane.

Publisert: 01. juni 2023
Skrevet av: Agnethe Larsen
Inspirasjon

Turisthytter ved Haukeli

Haukelifjell er et fjellområde sør i Norge og dekker litt av den sørlige delen av Hardangervidda. Europavei 134, mellom Vestlandet og Østlandet, tar deg opp i dette fjellområdet. Midt oppe på fjellet ved veien, ligger DNTs mest besøkte turisthytte, nemlig Haukeliseter fjellstue. Foruten beliggenheten er maten her god nok grunn til å besøke denne fantastiske plassen. Restauranten her serverer tradisjonell, norsk mat med fokus på lokale råvarer. Det er også et eget bakeri som kan friste med ferske boller, brød og andre bakevarer. Med Haukeliseter som utgangspunkt er turmulighetene uendelige! Store majestetiske fjelltopper, vakre daler og mange både store og små fjellvann.

Turisthytter i Suldalsheiane

Suldalsheiane i Ryfylke er en del av SVR Setesdal og Ryfylkeheiane Landskapsvernområdet og er et eldorado for friluftsliv hele året. Stavanger Turistforening har milevis med merka og umerka turløyper både sommer og vinter. Fjellområdet er kjent for sine mange gode fiskevann. Selve perlen i Suldalsheiane er den betjente turisthytta Stranddalen.

Turisthytter i Hjelmelandsheiane

Hjelmelandsheiene med sine bratte og frodige daler, åpne steinheier og luftig utsikt – dette fjellområdet byr på alt. Området rundt Melands Grønahei byr på noe av det fineste vi har av turopplevelser! For 500 millioner år siden krasjlandet en meteoritt og laget et 2,7 kilometer vidt krater her. Stien fra Kleivaland til Melands Grønahei går gjennom krateret. En slik sti vil du ikke finne noe annet sted på jorda. I nyere tid har krateret fått navnet Ritlandskrateret.

Turisthytter i Lyse- og Sirdalsheiane

Lyse- og Sirdalsheiane er levestedet for ryper og villrein. Her finnes noen av de beste rypeområdene i Sør-Norge. Sirdal er også villreinens rike og det kan du få en smak av på Heibergtunet Storvatn, Det er mye mer enn en turisthytte - det er et lite museum langt inne i høyfjellet. Her henger gamle jakthistorier igjen i veggene, opprinnelig bygget av Thv. Heiberg i første del av 1900-tallet. I eldre tid var det Lysebotn som var bindeleddet mellom de øvre gårdene i Sirdal, Sirdalsheiane og Valle i Setesdal. Langs de gamle ferdelsveiene ble det båret skinn, vilt og andre varer over fjellet og ned til Lysefjorden for salg i byen. Den mest kjente av disse gamle veiene var Skinnveien mellom Lysebotn og Valle. I dag kan du fremdeles følge de gamle tråkkene på vestsiden og østsiden av Svartevassmagasinet. Dersom du tar turen til Taumevatn eller Storevatn vil du få oppleve Taumevassdraget som har fått varig vern og er en av de store perlene i Sirdalsheiene.

Turisthytter i Frafjord- og Bjerkreimsheiane

Frafjordheiane er nesten uten menneskelig inngrep og Frafjordvassdraget er livsnerven og Fidjadalen skjærer seg diagonalt ned i fjellheimen med sin blanding av urørt villmark og spor etter menneskelig virke gjennom århunderer. Bjerkreimsheiane er grønt og frodig og fjellbjørkeskogen er frodig og flott, særlig ved Jensavatnet, Kvitlen og Brattabø. Men aller mest er det kulturen som gir moderne fotvandrere de kraftigste inntrykkene her. Her var de veidemenn for allerede 9000 år siden. Overalt er det sport etter utmarksbruk både til beite og slått. Her kan du under deg over bygningsresterm hidlere og hvordan de kunne finne mat nok til en hel liten grend oppe i Kvitladalen. Bjerkreimsvassdraget er varig vernet og fisken er kommet tilbake til de øvre delene av vassdraget. Så husk fiskestang og ikke minst bærplukker. Her kan store og små toppe turen med kortreist middag og dessert.

Turisthytter i Lysefjorden

Lysefjorden er majesteten i Rogaland med sine loddrette fjellsider og små gårder som klorer seg fast langs fjellsidene og de få dyrkbare flatene nede ved fjorden. I dag strømmer hele verden til Lysefjordområdet. Preikestolen, Kjerag og de 4444 trappetrinnene i Flørli er blitt internasjonale ikoner og turløypen "Lysefjorden rundt" er et turmål som mange drømmer om å oppleve. Stavanger Turistforening har flere turishytter i Lysefjorden som hver og en er verdt et besøk.

Bilder fra 7-nutsturen 2022, fra Dale til Gramstad over sju topper. Frivillig, dugnad, drikkestasjon på Gramstad.
Stranddalen turisthytte sommeren 2022.