Anbefalte høstturer før snøen kommer på Hedmarksvidda

Det er ikke hvert år muligheten byr seg, så når værgudene legger til rette for barfrostturer gjelder det å gripe sjansen! Da kan du ta beina fatt og gå i skiløyper over ellers uframkommelige myrer. Men det gjelder å skynde seg, for ofte er tidsvinduet kort før snøen kommer.

Publisert: 28. september 2023
Inspirasjon

Anbefalte høstturer på Hedmarksvidda:

Flott rundtur fra Stenfjellhytta. Følg merket sti 500 meter til krigsminnes­merket fra hytta. Her er det satt opp en rastebenk. Fortsett videre 200 meter til stidele. Ta til høyre og følg stien sørover til Appelsinhaugen. Runden avsluttes med å fortsette vestover til Stenfjellhytta. Stenfjellhytta byr på Hamars fineste verandautsikt og ny gapahuk med kveldssol!

Dette er en flott tur med flere spesielle og varierte naturelementer som kan påkalle villmarksfølelsen. Du går gjennom fredet myrmark, granskog, furuskog og særegne landskap formet av istida. Se opp for dansende hekser på toppen av Gitvola. Merk at Gjetholen er det samme som Gitvola. Kartverket bruker navnet Gitvola, men i Løten sier folk Gjetholen om det flotte turområdet helt nord i kommunen.

Denne turen går dels på umerkede stier, så ta med kart og kompass. Du starter i skogsterreng, men langs en flott sti går det oppover mot tregrensa i et av Hedmarksviddas høyereliggende områder. Oppe på Raudfjellet venter det fantastisk utsikt.

Denne turen tar utgangspunkt i Brumundsætra, som er det største hyttefeltet i Vang allmenning. Ruta går både opp til Brumundkampen, med formidabel utsikt, og ned til den idylliske Brumundsjøen.

Savalsætra er Løtenfjellets «hemmelige» perle, der du kan nyte utsikt og ro. Savalsæterhøgda og Klekkefjellet utgjør Hedmarksviddas sørøstre hjørne. Landskapet preges av fjellfuruskog og store, relativt åpne myrer.

Målia er et knutepunkt for turfolk både sommer og vinter. Turen opp hit går gjennom vernet myrlandskap og luftig skog. Vel framme kan du raste på verandaen til HHTs serveringshytte, eller legge på noen ekstra kilometer med en av de tre skiltede rundturene fra Målia.

Andre anbefalte høstturer på Hedmarken:

Turen går mellom jernbanestasjonene Stange og Tangen, og det er lagt opp til retur med tog. Undervegs passerer du skogene på Kolomoen, gamle kulturminner og husmannsplasser. Få også med deg avstikkeren til «Russerhula» og ei sterk historie fra krigstida.

Lageråarunden er en runde på 4,2 km med flere mulig tilførselsstier og koblingsmuligheter. Runden krysser elva Lageråa to ganger og det er bygd flotte bruer begge steder. Her kan du gå på trivelige skogsstier i furuskog, gjennom hogstfelt og nær kulturlandskapet. Terrenget er lettgått og flatt.

Ilsengstiene er et unikt stinett på over 25 km, kåret til Norges beste turrute. Stiene går gjennom et mangfoldig natur- og kulturlandskap. Du krysser og følger hele fire elver – Svartelva, Starelva, Lageråa og Fura. Hovedrunden er på 10 km.

Turen opp til Skåråsberget byr på storslagen utsikt og et særpreget kirkebygg. Det er en flott familietur som kan legges opp som en runde, med retur forbi et flere hundre år gammelt naturlig lekeapparat.

Fra toppen av Bjørgeberget får du fenomenal utsikt mot vakre Veldre og store deler av Ringsakbygda. Høyeste punkt er 499 moh., og der oppe er det både benker og grillplass

Masta på Bangsberget er et landemerke som er synlig fra mange kanter på Hedmarken. Etter en jevn stigning på rundt 350 høydemeter blir du belønnet med fantastisk utsikt oppe på Bangsberget, 486 moh.

Fem stirunder i Furuberget