Naturens hus på Hamar

Naturens hus har gjennom årene rommet mye forskjellig, alt fra bolighus, barnehage, speiderhus m.m. Her er et lite glimt fra historien til denne ærverdige bygningen gjennom årene.

Publisert: 06. juli 2023
Om DNT

I 1920 bygget Georg Jacob Stousland en stor villa som dengang het Hamarhus, med beliggenhet på Ajer. Familien bestod av han selv, kona Marie og deres seks barn. Stousland var leder av melkefabrikken i Hamar, og han var en engasjert mann i Hamar by. Nå når Hamar og Hedemarken Turistforening og Hamar Naturskole er på plass i Naturens hus, er det spesielt å merke seg at Stousland stiftet Hamar og Hedemarken Turistforening i 1930, han var den første leder av handelstanden og han var med på å etablere Hamar Handelsgymnas.

Arkitekt for huset var Ole Øvergaard, som var en slektning av Stousland. Da huset ble bygd, strekte eiendommen seg fra Lilleajerveg og Aluvegen  og helt ned til Ringgata, innkludert det som er Ajer barnehage i dag. I grensen der Ajer barnehage nå er, rant det en bekk. Det røde huset på tomta, som opprinnelig var uthus, fantes også den gang. Rundt hovedbyggningen lå det mange vakre blomsterbed, ellers fantes det en tennisbane, en stor frukt- og grønnsakshage og en skog på eiendommen. Lille Ajer gård lå der som Ajer ungdomsskole og Hamar Katedralskole ligger i dag.

I en periode bodde det tre generasjoner i Hamarhus. Foruten Georg Jacob og Marie, bodde Liv Lindman (en av døtrene), hennes mann Bjarne Petter Lindman og deres to første barn i huset. Familien Stousland eide huset fram til det ble solgt rundt 1967 til "Celebral Parese".

Etter noen år ble huset solgt videre til Hamar kommune som har hatt ulike leietagere i den perioden de har eid stedet; speiderne, AUF Hamar, Hol barnehage og Bambini barnehage m.fl. Hamar Montessoriskole ble etablert i huset i 2001 og har leid hovedbygningen fram til 2010 og det røde huset fra 2004.

Fra september 2010 er det Hamar og Hedemarken Turistforening og Hamar Naturskole som har vært leietakere og som sammen har etablert Naturens hus i Hamar.

Naturens hus har som mål å skape et senter for kompetanse og aktivitet innenfor natur, miljø og friluftsliv. Hamar og Hedemarken Turistforening og Hamar Naturskole er aktørene bak denne satsingen. Naturens hus vil romme kontor-, møte- og kurslokaler samt lager og utleiesentral. Utendørs blir det også tilrettelagt for aktiviteter.