40 flotte turer i Løten

Publisert: 13. oktober 2023
Artikkel

HHT Løten krets feiret i 2022 sitt 75 års jubileum som krets/lokallag i HHT. Deres gave til oss alle er et kjempefint hefte med 40 nye turforslag, kartoversikt over de 10 fineste toppene og alle koiene i Mosjømarka i tillegg til litt historikk.  HURRA!

Forsiden til 40 flotte turer i Løten.

Les jubileumsheftet digitalt her.

Dette sier redaksjonen som nå har jobbet med dette heftet i ett år:
"-Vår 75 års-gave til alle friluftsentusiaster er et jubileumshefte med mange spennende turforslag i hele Løten. Her finner du flere turer i Skogbygda, som har masse fint å by på. Har du gått langs den gamle tømmerrenna, eller langs militærvegen som ble brukt under feltmanøveren i 1912? Løtens kanskje fineste solnedgangsutsikt finner du også i Østre Skogbygd.  Heftet tilbyr fine skiturer som går litt utenom turisttråkket opp til Målia, og selvfølgelig fine barmarksturer i Løtenfjellet. Turer på vann og sykkel har vi også funnet plass til, og vi gir deg muligheten til å krysse av på topper og koier som du kan samle på og besøke i den fine kommunen vår. Vi håper at mange vil prøve en ny tur i et nytt turområde i løpet av året. Det er bare å glede seg."

Redaksjonen til jubileumsheftet: Jan Johnsrud, Emilie Westli Andersen og Unni Thoresen
Redaksjonen: Jan Johnsrud, Emilie Westli Andersen og Unni Thoresen. Foto: Margrete Ruud Skjeseth.

Redaksjonskomiteen for det flotte heftet har bestått av Emilie Westli Andersen, Jan Johnsrud og Unni Thoresen. Alle tre er svært erfarne og engasjerte frivillige som har bidratt i tilretteleggingen for friluftsliv i Løten i årevis. De er svært godt kjent i hele kommunen sin og hadde en lang liste med potensielle turforslag. Ingen av de 40 turforslagene de valgte har vært publisert tidligere, og det er både gåturer, sykkelturer, padleturer, trugetur og skiturer. Hvert turforslag har både tekst om turen og om adkomst/parkering, kart og inspirerende bilder. Turforslagene blir publisert på ut.no etterhvert som sesongene blir riktige.

Alle medlemmer i HHT Løten fikk den direkte i postkassa si i 2022.

Heftet er støttet av Løiten almenning, Løten kommune og Sparebankstiftelsen Hedmark.

Vi takker redaksjonen for dette supre heftet som vi regner med blir godt brukt av mange - og vi takker våre gode støttespillere som bidro slik at vi kan dele ut heftet gratis.