Frivilligordninger i DNT Harstad og Omegn

Tusen takk for at du er frivillig hos oss! Vi ønsker å gi deg noe tilbake for all den frivillige innsatsen du gjør for turlaget.

Publisert: 25. april 2024
Skrevet av: Jørn Arild Thorvaldsen
Om DNT

Reiseutgifter ved fellesturer - Turledere

Kjøregodtgjørelse ved gjennomføring av fellesturer refunderes med sats kr 3,50. Maksimal godtgjørelse pr år er kr 3500 (1000 km).
Turer > 100 km tur tur/retur refunderes. Flere korte turer kan slås sammen.
Bare kjøring med passasjerer (felleskjøring) refunderes.
Refusjon for inntil 2 turledere for hver fellestur for kjøring mellom oppmøtested og turmål. Turbeskrivelse, risikovurdering og turrapport må være registrert.
Krav om refusjon må fremmes inneværende år.

Fri bruk av Hytter

Medlem i hyttetilsyn har fri bruk av alle hytter i DNT Harstad og Omegn.
Turledere har gratis bruk av hytter på turer hvor de er tildelt en turlederrolle​.
Frivillige som utfører avtalte/organisert dugnader benytter hyttene gratis så lenge dugnaden pågår​.
Styrets medlemmer og ansatte har fri bruk av alle hytter i DNT Harstad og Omegn.

Reserver sengeplass eller hytte på e-post til: post@dnt.harstad.no

Utstyr og materiell

Behov for PC og annet utstyr behovsprøves av daglig leder eller styret og anskaffes ved behov.

DNTs turlederjakke

Turledere som gjennomfører minimum Grunnleggende turlederkurs og som forplikter seg til å delta som  turleder mottar DNTs turlederjakke (microfiber), førstehjelpspakke og får refundert kursavgiften.

DNTs dugnadsjakke

Faste medlemmer i hyttetilsyn får tildelt DNTs dugnadsjakke.

Hederstegn

DNT Harstad og Omegn har etablert retningslinjer for tildeling av hederstegn.
 Hederstegn - Retningslinjer for tildeling

Forsikring

Forsikringen gjelder organisert felles dugnadsarbeid eller arrangement i regi av DNT. Erstatningen kan være avhengig av forsikringssum, alder, lønn, sivilstand, invaliditets- og uføregrad.

Endring 5.11.19: "Dekningen omfatter styre- og komitemøter i de tilfellene hvor dette blir arrangert på DNTs egne hytter". Det fremkommer ikke av polisen men er innarbeidet i avtalen.

Les vilkårene i forsikringsavtalen nøye. Avtalen finner du på foreningsnett: Forsikringsavtale

Trenger du tilgang til DNTs foreningsnett

På DNTs foreningsnett finnes mengder av nyttig informasjon, veiledning og opplæring som er tilrettelagt for frivillige i DNT.

Her finner du opptak av tidligere kurs, veiledninger, nyhetsbrev fra DNT, informasjon om forskjellige arrangement med mer.  Tema i nyhetsmail som sendes ut viser ofte til linker på foreningsnett.  Har du ikke tilgang får du det ved å sende e-post til hjelp@dnt.no med følgende info:

• Fullt navn
  • E-post
  • Telefonnummer
  • Forening/turlag
  • Rolle/verv

Kompensasjon for frikjøp fra arbeid

Frivillige i DNT Harstad og Omegn som må ta ferie eller avspasere fra sitt arbeidssted i turlagets tjeneste kan etter forhåndssøknad og individuell vurdering kompenseres med kr 1500,- pr. fraværsdag.

Ordningen er i hovedsak tiltenkt fagsamlinger, regionmøter, ledersamling og landsmøter. Ordningen gjelder ikke dersom arbeidsgiver innvilger lønnet permisjon eller fri.

Alkoholpolicy

Bevisstgjøring rundt alkoholbruk er viktig for at DNT skal være inkluderende og ha et bredt tilbud til flest mulig. DNT Harstad og Omegn dekker ingen utgifter til alkohol for ansatte eller tillitsvalgte.

Alkoholpolicy vedtatt i styremøte 18/9-2019.