Peer Gynt-stien

Peer Gynt-stien går gjennom fjellterrenget på vestsiden av Gudbrandsdalen i Peer Gynts Rike, som utgjør østre del av Langsua. Modellen til Ibsens Peer Gynt var en virkelig person som har levd i Sødorp-bygda ved Vinstra.

Publisert: 14. november 2023
DNTs tilbud

Fjellområdet i Peer Gynts Rike er et flott turterreng. Mesteparten av tiden går ruta i 900 – 1.000 meters høyde, men Peer Gynt Stien går også helt opp til 1.500 m.o.h. På store deler av ruta her en fin utsikt til Rondane og Jotunheimen.

Terrenget er varierende høyfjellsterreng, hovedsakelig med en blanding av snaufjell og høyfjells-bjørkeskog. Ruta følger stort sett gode stier og seterveier og har ingen svært krevende eller luftige passasjer. Det anbefales likevel godt fottøy (fjellsko eller lignende), og bekledning som tåler både vind og en regnskur.

Se turbeskrivelse på UT.no: