Tre geiter ligger og hviler seg i gresset, ved siden av et stålvaier-gjerde. En hytte er synlig til venstre, og langt bak er en rekke med fjell.

Kremturer fra DNT-hyttene i Trollheimen

Alpine topper og lune daler med tradisjonsrike hytter danner en fin ramme for fjellturer både sommer og vinter i Trollheimen, et område som også blir "perlen blant norske fjelltrakter". Variasjonene og kontrastene preger naturen i Trollheimen og har begeistret et økende antall fotturister i godt over hundre år. Skal du besøke en eller flere hytter i Trollheimen, fins det utallige flotte dagsturer å gå dersom du ønsker å bruke hytta som "basecamp" mens du utforsker området. Vi har samlet noen av de fineste kremturene fra hver hytte.

Publisert: 12. mai 2023
Inspirasjon

Dagsturer fra betjente hytter

De betjente hyttene drives av et vertskap, og det er servering av måltider, (ofte trerettersmiddag samt vin/øl-rettigheter), og overnatting på to- til firemannsrom eller sovesal. De fleste hyttene har enkel, god standard med strøm, dusj og tørkerom for turtøy.

Dagsturer fra Gjevilvasshytta

Gjevilvassdalen er en av Norges vakreste seterdaler med sagnomsuste fjelltopper som Blåhø, Gjevillvasskamman og Okla ruvende like ved. Gjevilvasshytta er kåret til Norges fineste betjente turisthytte, og ligger i lia ovafor Gjevillvatnet. Hytta er godt egnet for barnefamilier.

Annonse:

​​​​Dagsturer fra Trollheimshytta

Trollheimshytta ligger i hjertet av Trollheimen og er et knutepunkt for turer i de vestlige og mest alpine delene av dette fantastiske fjellområdet. Hytta med den karakteristiske fjellprofilen Snota ruvende bak er selve symbolet på eventyrriket Trollheimen.

Dagsturer fra Jøldalshytta

Den knappe 5 km lange turen inn til Jøldalshytta til fots eller på sykkel på en gammel setervei er i seg selv en flott opplevelse. Med majestetiske fjell som Svarthetta og Geithetta i synsranda dukker Jøldalshytta opp fint beliggende ved det store og fiskerike Jølvatnet. Området rundt hytta er svært familievennlig og på nabosetra like ved er det god gammeldags seterdrift om sommeren.

Dagsturer fra selvbetjente hytter

Selvbetjente hytter er et rimelig og godt tilrettelagt tilbud som ikke minst passer godt for barnefamilier. Hyttene er et fint utgangspunkt for både korte turer og aktiviteter i området rundt hytta og lengre dagsturer til fjelltopper og andre turmål. TTs selvbetjente hytter er låst med DNTs standardnøkkel.

Dagsturer fra Vassendsetra

Dette er en trivelig selvbetjent tømmerhytte som ligger i det barnevennlige og varierte turområdet mellom Gjevilvasshytta og Bårdsgarden. Vassendsetra er et fint utgangspunkt for turer til topper og fine fiskevann i nærheten.

Dagsturer fra Kårvatn

På fjellgården Kårvatn i Todalen har man tatt imot gjester helt siden turvirksomheten i Trollheimen ble organisert fra ca. 1890. Den selvbetjente hytta på gården ligger i et flott fjellområde i Vest-Trollheimen med varierte turmuligheter, både for korte turer i nærområdet og lengre topp- og ryggturer.

Dagsturer fra Bårdsgarden

Selvbetjeningskvarteret utgjør en del av hovedhuset på fjellgården Bårdsgarden i Storlidalen. Dette er et fint utgangspunkt for større eller mindre rundturer og toppturer i Trollheimen. Bårdsgården egner seg spesielt godt for barnefamilier der Angardsvatnet og Tovatna med fine sandstrender er lett tilgjengelige med sykkel eller barnevogn.

Dagsturer fra Dindalshytta

Dindalshytta er den nordøstligste i det store hyttenettet på Dovrefjell. Hytta ligger i bjørkeskogen i seterdalen opp fra Lønsetgrenda med utsikt opp mot de nordøstligste fjellene på dovrefjellplatået. Hytta er et flott utgangspunkt for dagsturer i dette spennende fjellområdet.

Dagsturer fra Orkelsjøhytta

Orkelsjøhytta er en sjarmerende, ubetjent hytte med en nydelig beliggenhet ved Orkelsjøen i Oppdal. Hytta bestilles i sin helhet, så her får altså du og ditt turfølge nyte hytta alene. Hytta kan brukes året rundt, og i sommersesongen er det mulig å kjøre helt frem til hytta. Om sommeren er det tradisjonell drift på nabosetra, og i sesongen kan man få kjøpt tradisjonsrik seterkost på Sjøsetra.

Dagsturer fra hyttene i Sylan
Tur til Kjølihytta sommer 2023.
Dagsturer fra hyttene i Sylan
Hytte-til-hytteturer i Midt-Norge