Sommer 2019.

Kremturer fra DNT-hyttene i Sylan

Alpine topper og lune daler med tradisjonsrike hytter danner en fin ramme for fjellturer både sommer og vinter i Sylan området. Skal du besøke en eller flere hytter i Sylan fins det utallige flotte dagsturer å gå dersom du ønsker å bruke hytta som "basecamp" mens du utforsker området. Her har vi funnet fram til en rekke ulike dagsturer du kan starte fra en av turisthyttene. De første er basert på de betjente hyttene våre, etterfulgt av turer for de selvbetjente. Du kan velge om du vil forhåndsbestille plass eller komme på drop in besøk på våre hytter.

Publisert: 19. juli 2023
Inspirasjon

Dagsturer fra betjente hytter

De betjente hyttene drives av et vertskap, og det er servering av måltider, (ofte trerettersmiddag samt vin/øl-rettigheter), og overnatting på to- til firemannsrom eller sovesal. De fleste hyttene har enkel, god standard med strøm, dusj og tørkerom for turtøy.

Dagsturer fra Nedalshytta

Nedalshytta ligger som hovedinnfallsport til Sylan fra norsk side.  Hytta egner seg godt for barnefamilier og andre som ønsker å bo fast og utforske de flotte dagsmulighetene i området. For toppturentusiastene er Sylmassivet et eldorado med Storsylen og Storsola som populære turmål. Det er merkede ruter til begge toppene fra Nedalshytta.

Dagsturer fra Storerikvollen

Storerikvollen ligger på en frodig setervoll, høyt og fritt i bjørkeskogbeltet med vid utsikt utover Esandsjøen og mot Sylmassivet i sør. Det åpne landskapet rundt hytta inviterer til trivelige dagsturer til nærliggende topper.  Esandsjøen med sine flotte sandstrender lokker med et forfriskende bad på godværsdager eller til kanopadling og fiske.

Dagsturer fra Schulzhytta

Schulzhytta ligger midt i hjertet av Skarvan og Roltdalen nasjonalpark. Dette er det siste store villmarksområdet i Sør-Trøndelag uten kraftutbygging og veiforbindelse. Roltdalen er en særdeles vakker og frodig seterdal omgitt av flotte fjell som Fongen, Ruten og Melshogna. Området omtales gjerne som stedet der natur og kultur møtes og er spesielt rikt på kulturminner.

Annonse:

Dagsturer fra selvbetjente hytter

Selvbetjente hytter er et rimelig og godt tilrettelagt tilbud som ikke minst passer godt for barnefamilier. Hyttene er et fint utgangspunkt for både korte turer og aktiviteter i området rundt hytta og lengre dagsturer til fjelltopper og andre turmål. TTs selvbetjente hytter er låst med DNTs standardnøkkel.

Dagsturer fra Ramsjøhytta

Ramsjøhytta har en praktfull beliggenhet ved Fongenmassivet og er et bindeledd mellom det sentrale Sylanområdet og Fongen-/ Roltdalstraktene.

Dagsturer fra Græslihytta

Græslihytta ligger oppunder skoggrensa, høyt og fritt med vid utsikt over Tydalen og mot Hyllingen, Blåhammaren og Bringen på andre sida av lia. Græslihytta er det perfekte utgangspunktet for fine turer i de vestlige deler av Sylan. Området rundt hytta byr også på gode muligheter for å finne multer om høsten.

Dagsturer fra Kjølihytta

Kjølihytta ligger i den sørvestlige delen av rutenettet i Sylan, mot Reitan i Holtålen og Røros i sør, med Nordpå en god dagsmarsj mot nord. Her er mange fine turmuligheter både nedover i dalen og til topper i nærheten. En tur til gamle Kjøli gruver anbefales når man tar turen hit. Sporene i terrenget er tydelig etter det lille gruvesamfunnet som lå her oppe på 1000 meters høyde.

Dagsturer fra hyttene i Trollheimen
Gjevillvatnet, Oppdal, hvor vinter møter sommer
Dagsturer fra hyttene i Trollheimen
Hytte-til-hytte turer i Midt-Norge