Til Turområder
Kart

Utforsk Hedmarksvidda

Hedmarksvidda er den sørligste utløperen av fjellryggen mellom Østerdalen og Gudbrandsdalen. Sørover mot Hamar glir snaufjellet over i høytliggende skogkledte åser som fortsetter videre sørover mellom Mjøsa og Glomma helt til Romerike. Dette området kaller vi Hedmarken. Hedmarken og Hedmarksvidda preges av kulturlandskap og skog, men på Raudfjellet og i Ringsakerfjellet kommer du over tregrensa og får viddefølelse. Her kan du også treffe på villrein.

DNT-hytter på Hedmarksvidda

HHT har både selvbetjente og ubetjente hytter du som DNT-medlem kan ta inn på. De fleste hyttene ligger etter Rondanestien som går fra Oslo til Hjerkinn, så det er også fullt mulig å legge ut på langtur.

Området nord for Øyungen har, i tillegg til viddelandskap, Hedmarksviddas høyeste topper på over 1000 moh.

Blåmerket sti på Hedmarksvidda.
Blåmerket sti på Hedmarksvidda. Foto: Margrete Ruud Skjeseth

På vinteren er området nord for Vollkoia, Gåsbu og Budor et eldorado for skiløpere. Se oversikten over oppkjørte skiløyper på Hedmarksvidda på skisporet.no

Skiløpere på Stenfjellet.
Skiløpere på Hedmarksvidda. Foto: Ragnhild Narum.

Her finner du mer informasjon om dette området:

Visit Sjusjøen

Visit Mjøsa

Visit Budor

Annonse:
Oversikt over HHTs hytter
Gammelsaga.

Oversikt over HHTs hytter

Hamar og Hedemarken Turistforening har 13 ubetjente, to selvbetjente hytter, tre serveringshytter, en gruppeutleiehytte, to leirsteder og en dagshytte. Hovedstrukturen for våre overnattingshytter er Rondanestien.

Les videre
Anbefalte høstturer før snøen kommer på Hedmarksvidda

Det er ikke hvert år muligheten byr seg, så når værgudene legger til rette for barfrostturer gjelder det å gripe sjansen! Da kan du ta beina fatt og gå i skiløyper over ellers uframkommelige myrer. Men det gjelder å skynde seg, for ofte er tidsvinduet kort før snøen kommer.

Anbefalte skiturer på Hedmarksvidda
Skitur på Hedmarksvidda

Anbefalte skiturer på Hedmarksvidda

Hedmarksvidda er et eldorado nordøst for Hamar som tilbyr en enestående kombinasjon av allsidig friluftsliv til vanns, til skogs og til fjells. Det er tre hovedinnfallsporter til området: Vollkoia, Gåsbu og Budor. Hedmarksvidda er et av de mest snøsikre stedene i Sør-Norge. Nedenfor finner du anbefalte skiturer på Hedmarksvidda.

Miniekspedisjon over Hedmarksvidda
person på ski på vidde

Miniekspedisjon over Hedmarksvidda

Her kan du stake deg hytte til hytte.

Vegbommer på Hedmarksvidda
HHTs serveringshytter på Hedmarksvidda